Clubhouse Android tersedia di pasaran

 


Setelah keluaran terhad untuk pengguna Amerika Syarikat, Clubhouse Android tersedia di seluruh dunia. 


Sebelumnya dilaporkan pada awal 2021, populariti Clubhouse melonjak. Aplikasi audio-sosial ini mencapai sejumlah 9.6 juta muat turun pada Februari 2021. Tetapi sekarang, jumlah muat turun Clubhouse telah menurun dengan mendadak hanya 900,000 ribu kali.


Nota data Sensor Tower memuat turun Clubhouse pada masa ini sekitar 922,000 kali di seluruh dunia pada bulan April. Angka ini adalah penurunan 66% daripada 2.7 juta pemasangan pada bulan Mac dan lonjakan muat turun sebanyak 9.6 juta pada bulan Februari.


"Pertumbuhan pengguna pada bulan April tampaknya telah berkurang dalam beberapa bulan terakhir. Tetapi data menunjukkan pengekalan yang kuat di kalangan pengguna," kata Sensor Tower.


Sensor Tower mengatakan bahawa pengguna Clubhouse masih kuat kerana mereka yang telah memuat turunnya masih menyimpan aplikasinya di telefon bimbit mereka.


Tetapi penurunan jumlah muat turun yang cukup membimbangkan syarikat. Angka ini bermaksud bahawa jumlah pengguna aplikasi yang berpotensi masih kecil.


Semakin membimbangkan, sebilangan syarikat gergasi teknologi termasuk Facebook, Twitter, Discord, Spotify, Reddit dan LinkedIn, telah melancarkan perkhidmatan audio-chat. Malah Twitter Spaces telah menjadi pesaing paling sukar jika anda melihat peningkatan jumlah pengguna media sosial dengan ikon burung biru menggunakan perkhidmatan sembang audio ini.

Previous Post Next Post

Contact Form