Contoh Unik Jackie Chan, Simpan Air Tandas Sehingga Botol ditulis dengan Nama

 


Jackie Chan adalah pelakon aksi legenda. Di sebalik itu, ada seorang tokoh yang sangat mencintai alam sekitar sehingga dia menjimatkan air bilas tandas dan menulis namanya di botol minuman setiap kali dia melakukan perjalanan. Apa kisahnya?

Dia sebenarnya telah lama menyatakan pengakuan ini dalam program 'Happy Together - Jackie Chan, Siwon, dan Narsha (2014.02.12)'. Pada masa itu dia ditanya mengenai alasan kebiasaannya menulis nama pada botol.


"Ketika penggambaran berakhir dan semua orang pergi, akan ada banyak botol air yang tersisa. Sebilangannya hampir penuh atau separuh penuh, tetapi orang membuangnya," kata Jackie Chan. Jackie menamakan botol ini sehingga orang terdorong untuk menggunakan semula botol minuman tersebut.



"Kami menggunakan begitu banyak botol air dan plastik di dunia. Penduduk meningkat tetapi sumber daya kita semakin berkurang. Setiap orang harus memelihara. China, Korea, Jepun, Amerika, semuanya harus melindungi alam sekitar," sambung Jackie Chan yang dibantu oleh penterjemah ini.


Tidak sampai di sana, dia menambah bahawa dia mempunyai kebiasaan unik untuk menjimatkan air bersih. Salah satunya adalah mengenai kebiasaan ekonominya dari segi membilas air di tandas.


"Sekiranya saya ingin ke tandas, saya akan bertanya kepada anggota kakitangan 'apakah ada yang perlu pergi ke tandas?', Jika ada 10 orang yang perlu pergi, saya akan menyiramnya setelah 10 orang menggunakannya," katanya.


Namun, untuk rekod, ini hanya berlaku untuk kakitangan yang hanya ingin membuang air kecil. Aduhai, macam mana, anda. Nampaknya, semua ini dilakukan kerana dia merasa sangat bersalah kerana filem yang dihasilkannya sering tidak mesra dengan Bumi.


"Saya sebenarnya tidak konsisten. Saya rasa sangat penting untuk melindungi alam sekitar, tetapi filem saya tidak membantu persekitaran. Terdapat pemandangan dengan letupan, jadi saya dapat membetulkan kesalahan saya sebanyak mungkin," katanya.

Previous Post Next Post

Contact Form