Review Oppo A74 5G, 5G HP Termurah

 


April lalu Oppo mengejutkan pasaran dengan mengeluarkan telefon bimbit 5G (HP) termurah. Peranti tersebut diberi nama Oppo A74 5G.

Telefon bimbit ini dikuasakan oleh Snapdragon 480. Ia adalah chipset terbaru untuk telefon bimbit yang mampu dikeluarkan oleh Qualcomm untuk memperluas penembusan 5G.


Tetapi sayangnya chipset ini telah diremehkan oleh banyak orang, kerana menurut mereka siri Snapdragon 4 mempunyai prestasi yang perlahan. Sebaliknya, syarikat cip yang berpangkalan di San Diego mendakwa Snapdragon 480 membawa peningkatan dua kali ganda berbanding pendahulunya, bahkan dalam prestasi yang serupa dengan siri Snapdragon 6.



Kami berpeluang untuk mencuba Oppo A74 5G ini, apakah kemampuan sebenarnya? Berikut adalah ulasan ringkas:


Reka bentuk

Oppo A74 5G yang ditinjau Kami adalah varian Space Silver. Telefon bimbit ini menawarkan rupa kontemporari.


Bahagian depan menggunakan lubang pukulan di sudut kiri atas. Sementara di bahagian belakang terdapat kamera yang disusun secara menegak dalam modul yang digabungkan dengan penutup matte yang halus.


Bahagian modul kamera ini sangat menonjol, disyorkan untuk menggunakan casing sehingga permukaannya terasa rata. Selain itu, permukaan belakang tetap bersih, kerana mudah meninggalkan bekas cap jari.


Kerana membawa bateri jumbo, ia menjadikan badan telefon ini sebenarnya cukup tebal. Tetapi Oppo menyelesaikannya dengan reka bentuk 3D melengkung sehingga kelihatan nipis.


Oppo A74 5G dikelaskan sebagai berat dengan berat 190 gram. Walaupun begitu, ia masih boleh diterima ketika dipegang atau disimpan di dalam beg.


Penjual China ini memasang sensor cap jari pada butang kuasa. Persembahannya cukup pantas untuk mengenali cap jari. Posisi butang pelarasan kelantangan berada di sebelah kiri, disertakan dengan kad SIM ganda dan slot microSD. Sementara di bahagian bawah terdapat port bicu audio, USB Type C dan pembesar suara.


Skrin

Oppo A74 5G menggunakan panel LCD LTPS (Suhu Rendah Poly-Sillicone), jadi warna yang disajikan lebih baik daripada LCD IPS biasa. Semasa menggunakannya di bawah terik matahari, keterlihatan skrin masih jelas.


Skrin pepenjuru itu sendiri berukuran 6.5 inci dengan resolusi Full HD +. Kerana membawa lubang pukulan, ia menjadikan nisbah skrin ke badan mencapai 90.5%. Semua itu menjadikan Oppo A74 5G sejuk untuk digunakan untuk menikmati streaming video dan bermain permainan.


Tetapi yang tidak kurang menariknya ialah kadar penyegaran 90Hz. Fungsi ini membolehkan pengguna mengalami pengguliran halaman web dengan lebih lancar daripada sebelumnya.


Kamera

Oppo A74 5G disokong oleh empat kamera. Komposisi ini terdiri daripada kamera utama 48MP, lensa ultra lebar 8MP, lensa mono 2MP, dan lensa makro 2MP. Manakala kamera depannya ialah 16MP.


Rakaman telefon bimbit ini dapat merakam detik-detik baik dalam keadaan terang dan malam. Inilah hasilnya:

Persembahan

Oppo A74 5G adalah peranti pertama  yang membawa Snapdragon 480. Berkat chipset ini, telefon ini dapat menyambung ke rangkaian 5G, baik Standalone (SA) dan Non-Standalone (NSA).


Keadaan ini membolehkan pengguna masih dapat menggunakan telefon bimbit setelah pengendali beralih ke rangkaian SA tanpa perlu membeli peranti baru. Selain itu dengan sokongan 5G, pengguna dapat menikmati sambungan yang sangat pantas, bayangkan video beresolusi tinggi dapat dimuat dalam beberapa saat.



Tetapi pengguna Oppo A74 5G mesti bersabar. Semua ini hanya dapat dirasakan apabila tersedia dengan jaringan selular generasi kelima. Oppo menguncinya buat sementara waktu menggunakan perisian, dan akan dibuka kuncinya setelah 5G tiba, atau berada di negara di mana rangkaian itu tersedia.


Tetapi siapa yang ingin tahu tentang kemampuan Snapdragon 480 itu sendiri? Sedikit maklumat mengenai chipset terdiri daripada CPU 2 x 2.0 GHz ARM Cortex-A76 dan 6 x 1.8 GHz ARM Cortex-A55. Dikatakan bahawa peningkatan prestasi adalah 100% berbanding pendahulunya.


Semasa kami memainkan Call of Duty (COD) Mobile, telefon bimbit ini menawarkan prestasi yang lancar tanpa ketinggalan. Walaupun tetapan grafiknya tinggi dan Frame Rate Rate Max, Oppo A74 5G tetap mengalahkannya.


Kami telah membuat penanda aras menggunakan sejumlah aplikasi. 

Kami mencuba ujian menggunakan Antutu, Oppo A74 5G menjaringkan skor keseluruhan 253174. Angka itu tidak jauh dari pencapaian Oppo Reno5, iaitu 253174.


Oppo A74 5G juga diuji menggunakan Geekbench dan PC Mark, hasilnya juga tinggi untuk Snapdragon Series 4 sebelumnya.


Untuk mengurangkan haba yang berlebihan ketika digunakan, Oppo A74 5G dilengkapi dengan Sistem Penyejukan Berbilang menggunakan beberapa tiub grafit tebal. Sistem ini menjadikan pelesapan haba lebih efisien sambil membolehkan telefon mengawal suhu secara bebas.


Bateri

Bateri yang tertanam dalam Oppo A74 5G mempunyai kapasiti 5,000 mAh. Oppo menyediakan ciri pengecasan pantas 18W, ia dapat mengecas 68% hanya dalam 60 minit.


Apabila digunakan secara normal, tempoh penggunaan telefon ini agak lama. Apabila pagi dicas sepenuhnya pada waktu pagi, kami hanya mengisinya semula pada keesokan harinya. Dan ini sejajar dengan keputusan ujian Battery Life PC Mark Work 2.0 yang mencatatkan lebih dari 19 jam.


Telefon ini dilengkapi dengan ciri Penjimatan Tenaga Pintar Seluruh yang membantu menjimatkan kuasa. Selain itu, ada Super Nighttime Standby untuk mengurangkan penggunaan tenaga telefon bimbit dengan mempelajari kebiasaan tidur pengguna, sehingga hanya menghabiskan 2% tenaga pada waktu malam dalam siklus tidur 8 jam.


Pendapat Kami

Oppo A74 5G sangat menarik. Kerana Snapdragon 480 yang diremehkan menawarkan prestasi yang sangat baik. Lakukan tugas harian dengan lancar, begitu juga ketika digunakan untuk bermain permainan.


Tetapi dengan Oppo A74 5G, orang dapat membeli telefon bimbit 5G dengan harga mampu milik Walaupun rangkaian belum tersedia di beberapa negara, sekurang-kurangnya telefon bimbit ini dapat menembusi peranti 5G di negara ini.


Sehingga apabila isyarat 5G tersedia, orang ramai dapat segera menikmatinya dengan telefon bimbit mereka.

Previous Post Next Post

Contact Form