Donald Trump Tidak Diizinkan Untuk Kembali Ke Facebook Dan Instagram


 Bekas Presiden AS Donald Trump tidak dibenarkan kembali ke Facebook dan Instagram. Lembaga Pengawasan atau lembaga pengawas Facebook memutuskan untuk menyekat akaun Trump.

Tetapi majlis itu mengatakan bahawa jangka masa yang tidak tentu tidak sesuai dan melampaui hukuman yang biasa di Facebook.


Mereka juga memerintahkan Facebook untuk mengkaji semula keputusan tersebut dan menentukan respons yang sesuai dan sesuai untuk semua orang, termasuk pengguna kasual.



Lembaga pengawas juga memberikan cadangan kepada Facebook tentang bagaimana mereka dapat mengembangkan polisi yang menyeimbangkan keselamatan dan kebebasan bersuara.


"Kami tidak mempunyai jawaban yang mudah," kata ketua bersama Lembaga Pengawas Facebook Helle Thorning-Schmidt pada sidang media, seperti yang dikutip oleh BBC, Kamis (6/5/2021).


"Kami meminta Facebook untuk kembali dan lebih telus mengenai bagaimana mereka menilai ini. Perlakukan semua pengguna dengan adil dan jangan memberikan hukuman sewenang-wenangnya," lanjutnya.


Menanggapi keputusan ini, Facebook mengatakan akan mempertimbangkan keputusan dewan dan menentukan tindakan yang jelas dan berkadaran. Syarikat Mark Zuckerberg diberi masa enam bulan untuk menyelesaikan kajian ini.


Sementara itu, Trump, yang sudah dilarang oleh Twitter, Facebook dan Instagram, melancarkan laman web seperti blog baru yang dia gunakan untuk berkomunikasi dengan penyokong. Sebagai tindak balas terhadap keputusan terbaru Facebook, Trump mendakwa haknya untuk bebas bersuara telah dilanggar.


"Kebebasan bersuara telah diambil dari Presiden Amerika Syarikat kerana golongan radikal kiri takut akan kebenaran," kata Trump, yang mengidentifikasi dirinya sebagai presiden.


"Orang-orang di negara kita tidak akan menyokongnya! Syarikat media sosial yang korup mesti membayar akibat politik, dan tidak boleh lagi dibiarkan merosakkan dan menghancurkan proses pilihan raya kita," lanjutnya.


Seperti yang diketahui umum, Trump pertama kali disekat oleh Facebook dan Instagram pada bulan Januari selepas rusuhan di Bangunan Capitol AS. Facebook melarang Trump kerana melanggar peraturan mengenai memuliakan keganasan.


Pada mulanya Facebook hanya menyekat Trump selama 24 jam selepas rusuhan. Tetapi sekatan itu dilanjutkan selama-lamanya.


Sementara itu, Lembaga Pengawas adalah badan yang dibentuk oleh Mark Zuckerberg tetapi beroperasi sebagai badan bebas. Majlis ini dibentuk untuk mengambil keputusan yang sukar atau kontroversial mengenai dasar penyederhanaan Facebook.


Majlis ini juga biasa disebut sebagai 'Mahkamah Agung' Facebook. Mereka seharusnya mengumumkan keputusan mengenai nasib Trump bulan lalu, tetapi menangguhkannya kerana mereka harus mengkaji lebih dari 9.000 respons orang ramai terhadap kes itu.

Previous Post Next Post

Contact Form