Facebook Diminta Menghentikan Instagram untuk Kanak-kanak


 Pada bulan Mac, dilaporkan bahawa Facebook merancang aplikasi Instagram untuk kanak-kanak di bawah usia 13 tahun untuk dapat berkongsi foto yang dianggap selamat.

Namun, rancangan Facebook itu ditentang oleh sekumpulan peguam negara di Amerika Syarikat. Terdapat 44 peguam Jeneral yang menandatangani surat yang ditujukan kepada CEO Facebook Mark Zuckerberg.


Surat itu mengandungi alasan dan mengutip penyelidikan yang menunjukkan bahawa Facebook tidak boleh meneruskan rancangannya untuk mengembangkan dan melepaskan versi aplikasi Instagram untuk anak-anak.



Antara sebab yang disenaraikan dalam surat itu ialah Facebook mempunyai sejarah buruk dalam melindungi privasi dan data kanak-kanak di platform.


Penyelidikan menunjukkan bahawa media sosial boleh membahayakan kanak-kanak pada tahap fizikal dan psikologi. Kanak-kanak tidak mempunyai pemahaman mengenai privasi sepenuhnya dan mudah menjadi sasaran pemangsa tanpa nama. Selain itu, kebanyakan pengguna Instagram muda yang disurvei telah mengalami buli siber di aplikasi tersebut.


Mereka juga menganggap platform seperti Instagram untuk kanak-kanak sangat berbahaya. Atas sebab ini, mereka mendesak Facebook untuk membatalkan rancangannya untuk melepaskan versi Instagram.


Dalam siaran yang diterbitkan oleh ketua pakatan Peguam Negara, Maura Healey, dia memetik penolakan Zuckerberg terhadap idea bahawa media sosial berbahaya bagi kanak-kanak. Rilis tersebut menunjukkan terdapat banyak bukti dan penyelidikan menarik yang bertentangan dengan penolakan Zuckerberg.


Pada masa ini, kanak-kanak di bawah umur 13 tahun tidak dibenarkan memiliki akaun Instagram melainkan dinyatakan secara jelas dalam keterangan profil bahawa akaun tersebut diuruskan oleh ibu bapa atau penjaga.


Pada bulan Mac, Instagram mengeluarkan catatan blog yang menunjukkan cara untuk melindungi kanak-kanak di bawah umur 18 tahun di platform. Tetapi gabungan pendakwa tidak menganggap ini cukup, terutama jika Instagram mula menjemput pengguna yang berusia lebih muda dari 13 tahun.


Apa pendapat anda? Adakah anda memerlukan Instagram untuk kanak-kanak?

Previous Post Next Post

Contact Form