Gaza di Palestin mengaburkan Google Earth

 


Di tengah konflik Israel-Palestin, Gaza telah menjadi wilayah yang menjadi tumpuan. Tetapi mungkin ramai yang tidak tahu bahawa kawasan ini kelihatan kabur di Google Earth.

Penyelidik telah mengetengahkan masalah ini sejak sekian lama kerana sumber terbuka dan peta awam terperinci sangat diperlukan untuk menentukan lokasi serangan dan dokumentasi kerosakan.



Pada masa ini, jika anda melihat Kota Gaza menggunakan Google Earth, gambar yang muncul adalah gambar satelit dengan resolusi yang sangat rendah. Walaupun sudah ada gambar berkualiti tinggi yang disediakan oleh syarikat satelit.



Malah penampilan Gaza di Google Earth jauh lebih legap daripada Pyongyang, ibu kota Korea Utara yang sangat ditutup. Kenderaan di jalanan Pyongyang dapat dilihat dengan sangat jelas, sementara di Gaza kelihatan sangat kabur.


Ternyata kerajaan Amerika Syarikat memang membatasi kualiti citra satelit Israel yang dapat diambil oleh syarikat AS melalui Pindaan Kyl-Bingaman (KBA). Pindaan ini dilaksanakan pada tahun 1997 dan berakhir pada tahun 2020.


KBA mengehadkan kualiti foto satelit sehingga objek dengan ukuran kereta kelihatan sangat kabur, dan objek yang berukuran lebih kecil sukar dikenali. Walaupun peraturan ini hanya merujuk kepada Israel, batasan kualiti gambar juga berlaku di wilayah Palestin.


Sebenarnya, adalah biasa bagi Peta Google dan Google Earth untuk mengaburkan foto lokasi penting, seperti markas tentera. Tetapi dalam kes KBA, kawasan yang dikaburkan jauh lebih luas.


KBA berakhir pada bulan Julai 2020, dan sekarang pemerintah AS telah membenarkan syarikat AS untuk memberikan foto satelit kawasan Gaza dengan kualiti yang lebih tinggi.


Jadi mengapa hingga kini Gaza masih kelihatan kabur di Google Earth? Google mengatakan bahawa pada masa ini foto satelit yang mereka gunakan berasal dari banyak penyedia.


Mereka mempertimbangkan untuk mengemas kini citra satelit mereka apabila foto beresolusi lebih tinggi tersedia. Tetapi mereka menambahkan bahwa tidak ada rencana yang dapat dibagikan saat ini, seperti yang dikutip oleh BBC News, Selasa (18/5/2021).


Pada masa ini, aplikasi peta seperti Google Earth dan Peta Apple bergantung pada syarikat satelit untuk menyediakan citra satelit dari luar angkasa.


Dua syarikat satelit terbesar, Maxar dan Planet Labs, kini memberikan gambar Israel dan Gaza yang lebih berkualiti dan terperinci.


"Sebagai hasil dari perubahan baru-baru ini terhadap peraturan AS, gambar Israel dan Gaza ditampilkan dalam resolusi 40cm," kata Maxar dalam kenyataan itu. Sementara itu, Planet Labs mengatakan bahawa mereka menyediakan citra satelit dengan resolusi 50cm.


Tetapi kebanyakan orang ramai hanya boleh bergantung pada platform percuma seperti Google Earth dan Peta Apple, dan tidak mempunyai akses ke citra satelit resolusi tinggi.


Di tengah-tengah keadaan konflik Israel-Palestin seperti ini, para penyelidik dan wartawan meminta platform untuk memberikan gambaran satelit Gaza yang lebih terperinci.


"Memandangkan pentingnya peristiwa semasa, saya tidak melihat sebab mengapa imej komersial kawasan ini harus terus kabur," kata penyiasat Bellingcat, Nick Waters dalam tweet.

Previous Post Next Post

Contact Form