Google mencuba ciri 'AirTag' pada Pixel 6


 Google Pixel 6 dikatakan mempunyai teknologi ultra wideband (UWB) yang menjadi asas bagi peranti seperti Apple AirTag dan Galaxy SmartTag.

UWB adalah protokol komunikasi tanpa wayar yang dapat digunakan untuk mengumpulkan data lokasi dengan ketepatan tinggi. Setakat ini, syarikat yang telah menerapkan teknologi ini adalah Apple dan Samsung.


Walaupun Google kini dikatakan sedang menguji sambungan UWB pada peranti dengan kod Raven, yang dianggap sebagai Pixel 6. Teknologi UWB yang digunakan dalam telefon bimbit kemungkinan besar dibuat oleh Qorvo.



Selain perkakasan, Google juga telah menyediakan antara muka pengaturcaraan aplikasi (API) untuk UWB pada bulan Januari pada Android 12. Pada sistem Android terbaru, aplikasi akan dapat mengakses ciri UWB.


Setakat ini, Google tidak mempunyai produk yang menggunakan teknologi ini. Termasuk barisan produk Nest. Oleh itu, belum diketahui bagaimana Google akan melaksanakan produk ini kelak, kerana Google juga tidak mempunyai peranti pelacak pintar seperti AirTag atau SmartTag.


Sementara itu, Raven, yang kemungkinan akan menjadi Pixel 6, akan ditemani oleh peranti berkod Oriole, yang diyakini sebagai Pixel 6 XL. Duo telefon ini dikatakan menggunakan sistem pada cip (SoC) buatan Google yang disebut Whitechapel GS101.


SoC dilaporkan dibuat oleh Samsung dengan proses 5nm, dan nampaknya ia akan dipamerkan di acara Google I / O yang akan diadakan dalam waktu terdekat.

Walaupun duo Pixel mungkin hanya akan dikeluarkan pada bulan Oktober, seperti kebanyakan telefon Pixel yang lain. Tetapi sebelum ini, mungkin Google akan melepaskan Pixel 5a, yang merupakan varian murah Pixel 5 tahun lalu.

Previous Post Next Post

Contact Form