Hands-on LG Tone Free FN7, suaranya kuat dan bebas daripada bakteria


 LG telah bergabung dengan pasaran True Wireless Stereo (TWS) di Indonesia. Tiga peranti ditawarkan, iaitu LG Tone Free FN4, FN6 dan FN7.

Dari ketiga varian tersebut, LG Tone Free FN7 mempunyai ciri yang paling lengkap. Tetapi itu juga menjadikan harganya paling mahal jika dibandingkan dengan dua varian lain, iaitu Rp 2.749.000.


Selain itu, yang paling penting adalah kualiti suara yang dipersembahkan. Adakah ia sesuai dengan harga yang ditetapkan oleh LG.



Kami berpeluang untuk mencuba TWS ini secara ringkas. Inilah hands-on LG Tone Free FN7:


Paparan

Sarung LG Tone Free FN7 adalah bulat. Terdapat dua pilihan warna, putih yang mempunyai badan berkilat dan hitam dengan permukaan matte.


Apabila dipegang, versi hitam lebih selesa. Selain itu, dimensi beg kecil itu tetap selesa dimasukkan ke dalam poket anda.


Di bahagian depan terdapat lampu penunjuk LED yang bertuliskan UV Nano. Sementara di bahagian belakang terdapat port USB Type C. Selain menggunakan kabel, casing ini dapat diisi semula tanpa wayar.


Apabila dibuka terdapat kesan cahaya biru yang kita anggap cahaya UV. Ternyata itu salah, LG mengatakan bahawa ciri UV Nano akan diaktifkan ketika kes ditutup. Tempoh penyinaran itu sendiri adalah 10 minit sehingga dapat membasmi 99.9% bakteria.


Tunas itu sendiri mempunyai badan yang berkilat. Hujungnya menggunakan bahan silikon jenis perubatan hypoallergenic untuk memberi keselesaan ketika digunakan.


LG memasang sensor di permukaan badan untuk membuat sejumlah tetapan. TWS ini mempunyai sijil IPX4 yang bermaksud kalis air, jadi selamat untuk berpeluh ketika digunakan untuk bersukan.


Berat tunas agak ringan, tetapi kami  belum dapat memastikan penggunaan yang selesa untuk jangka masa yang lama. Pengalaman menggunakannya kurang dari satu jam masih terasa selesa dan tidak menyakitkan saluran telinga.


Untuk menyambung ke telefon pintar, ia memerlukan aplikasi bernama LG Tone Free dan sambungan Bluetooth.


Kualiti Bunyi

Ada cara bahawa ada harga, istilah ini sesuai untuk LG Tone Free FN7. Suara yang dihasilkan begitu memanjakan telinga. kami telah mencuba beberapa lagu dari pelbagai genre, semuanya dilayan dengan memuaskan.


LG mengaku bekerjasama dengan Meridian Audio, sebuah syarikat teknologi audio Britain untuk memberikan suara unggul kepada TWS barunya. Salah satu sokongan Meridian pada LG FN7 adalah penyertaan Headphone Spatial Processing (HSP), yang merupakan teknologi pemprosesan suara yang telah diperhalusi selama lebih dari 25 tahun.



Dalam aplikasi LG Tone, pengguna diberi pilihan penyamaan, yaitu Immersive, Bass Boost, Natural dan Treble Boost, ditambah dua dua slot untuk penyesuaian.


Mod Semula jadi untuk suara yang sahih dan seimbang, Imersif untuk membawakan suara dalam ruang yang lebih luas dan tiga dimensi, Bass Boost untuk lebih menekankan warna suara bass dan Treble Boost untuk meningkatkan prestasi warna vokal lebih jelas


Dari empat pilihan ini, Bass Boost adalah kegemaran kami. Secara semula jadi, LG memasang pemacu silikon berkualiti tinggi, kubah logam yang lebih kuat dan peredam tekstur yang lebih padat untuk resolusi frekuensi pertengahan dan tinggi yang lebih baik.


LG Tone Free FN7 mempunyai ciri Pembatalan Kebisingan Aktif (ANC). LG meletakkan tiga mikrofon yang memantau dan mengesan gelombang bunyi yang datang dari pelbagai arah.


Walaupun reka bentuknya mengadopsi Vortex Ribs, di mana unit in-ear dibuat dalam bentuk spiral yang berguna untuk menutup dengan lebih ketat tetapi tetap selesa untuk meminimumkan rembesan kebisingan luar.


Kami sempat mencuba ciri ANC ini, tetapi hanya di ruang pejabat yang sesak. Sebaik sahaja ANC diaktifkan, tiba-tiba suara orang berbual hilang.


Terdapat juga ciri Ambient untuk mendengar suara di sekitar anda. Semasa menggunakan ciri ini, suara muzik yang kita dengar masih lebih dominan. Sehingga perbualan orang di sekitar anda hanya terdengar lembut.


Mengenai jangka hayat bateri, kami tidak pasti. LG mendakwa bahawa apabila dicas sepenuhnya, tunas dapat digunakan untuk mendengarkan lagu selama 7 jam, sementara casingnya dapat menyediakan hingga 14 jam.


Jadi jumlahnya mencapai 21 jam. Pengisian cepat dijanjikan, pengecasan 5 minit untuk penggunaan selama 1 jam.


Pendapat awal Kami

LG Tone Free FN7 mempunyai badan ringkas yang selesa dipegang dan disimpan. Titik tambahnya adalah UV Nano yang membantu membasmi bakteria yang melekat pada tunas.


Kualiti suaranya cukup memuaskan. Namun, ia masih perlu diuji lebih jauh ketika digunakan untuk menerima panggilan, menonton filem dan, terutama sekali, bermain permainan.


Dengan kemampuan dan ciri yang dibawanya, cukup masuk akal untuk LG Tone Free FN7 berharga Rp.2.749 juta. Sekiranya anda mahukan lebih murah, LG memiliki FN 4 yang harganya Rp 1.750 juta, atau FN6 yang berharga Rp 2.499 juta.

Previous Post Next Post

Contact Form