Logitech MX Master 3, Terbaik untuk Produktiviti

 


MX adalah siri untuk peranti unggulan Logitech bukan permainan, papan kekunci dan tetikus. Salah satunya adalah MX Master 3, yang baru saja dirilis oleh Logitech.

MX Master 3 adalah penerus MX Master 2S, yang juga tetikus dengan kemampuan yang mengagumkan. Meski begitu, nampaknya Logitech masih dapat memberikan sejumlah kemas kini penting pada MX Master 3, yang menjadikannya peningkatan yang signifikan berbanding pendahulunya.


Pada pandangan pertama, reka bentuk MX Master 2S dan MX Master 3 kelihatan sama. Besar dan lekukan yang tidak biasa, tidak seperti tikus pada umumnya. Lengkung ini menjadikan dua siri MX Master sangat ergonomik di tangan.



Terdapat sedikit perubahan pada penempatan butang tatal mendatar dan juga dua butang tambahan di bawahnya. Berbanding dengan MX Master 2S, butang tatal dan dua butang di bawahnya diposisikan dengan lebih tepat, menjadikannya lebih mudah dijangkau dan digunakan. Namun, jika anda melihat dengan dekat, MX Master 3 sebenarnya jauh lebih langsing dan juga terasa lebih ringan daripada pendahulu. Begitu juga, bentuk butang klik kiri dan kanan berubah.


Dimensi tapak tangan sedikit lebih besar, menjadikannya lebih selesa untuk meletakkan ibu jari supaya tidak cepat letih. Oh ya, Logitech akhirnya telah menggantikan port USB mikro pada MX Master 2S ke USB-C pada MX Master 3.


Mungkin tidak ada kesan pada prestasi, tetapi ia akan berguna bagi pengguna yang tidak lagi mempunyai peranti dengan port USB mikro, jadi mereka tidak perlu menyediakan kabel khas untuk mengecas MX Master 3.


Walaupun sebenarnya dengan jangka hayat bateri MX Master 3 yang dikatakan mencapai 70 hari ini, pengguna tidak akan mengecasnya dengan kerap.


Kemudian mengenai roda tatal, yang merupakan perubahan terbesar untuk MX Master 3 berbanding MX Master 2S. Logitech menggunakan teknologi yang disebut MagSpeed ​​di MX Master 3 dan MX Anywhere 3 yang telah kami kaji dalam pautan di bawah.


Apakah perbezaan antara MagSpeed ​​dan tatal sebelumnya? Di MX Master 2S, penahan untuk menatal untuk memberi kesan 'clicky' dilakukan secara fizikal, sementara di MagSpeed, penahan dilakukan melalui magnet.


Hasilnya, butang tatal pada MX Master 3 terasa sangat selesa dipakai, dan juga sepi. Logitech juga mendakwa MagSpeed ​​90% lebih cepat daripada tetikus biasa, kerana dapat memutar hingga 1000 baris dalam sesaat.


Ciri MX Master 3 lebih lengkap dengan aplikasi Logitech Option. Dalam aplikasi ini kita dapat mengatur dan menyesuaikan tombol pada tetikus ini, serta menyesuaikan kecepatan tatal, penunjuk, dan sebagainya.


Kemudian Logitech juga menyediakan semacam pratetap untuk menambahkan fungsi tetikus ini dalam aplikasi tertentu. Setakat ini, pratetap yang tersedia merangkumi Google Chrome, Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint), dan Zoom.


Apa gunanya? Salah satu contohnya ialah ketika menggunakan penyemak imbas Chrome, kita dapat menggunakan tatal mendatar untuk bergerak di antara tab. Kemudian dalam aplikasi Zoom, butang tatal mendatar berfungsi untuk mengatur kelantangan, kemudian dua butang di bawahnya berguna untuk menghidupkan / mematikan video dan audio.


Sensor yang digunakan oleh MX Master 3 sama dengan MX Anywhere 3, iaitu Darkfield, yang dapat digunakan di hampir semua permukaan, seperti kayu, kaca, dan juga sofa. Sensor ini mempunyai ketepatan 200 hingga 4000 dpi, dan dapat diatur melalui Logitech Option.


Tetikus ini juga dapat dipasangkan dengan pelbagai peranti, baik melalui Bluetooth atau melalui dongle Unifying Receiver. Jumlah maksimum peranti yang dapat dipasangkan adalah 3, dan dapat disesuaikan melalui tombol di bawah tetikus.


Kemudian ada ciri Flow yang membolehkan MX Master 3 digunakan serentak pada tiga komputer. Pengguna juga boleh menggerakkan kursor dengan menggesernya ke hujung skrin. Flow juga menyokong fungsi potong, salin, tampal.


Kesimpulannya


Sebagai pengguna siri MX Master 2S, saya rasa MX Master 3 mempunyai beberapa kemas kini dan penambahbaikan kecil tetapi sangat ketara. Contohnya ialah perubahan kedudukan butang tatal mendatar dan sandaran tapak tangan yang lebih besar.


Tetapi ada juga kemas kini utama, seperti menggunakan MagSpeed ​​untuk roda tatal yang lebih selesa dan menjadikan MX Master 3 tetikus terbaik untuk produktiviti. Cuma, harganya memang premium untuk tetikus.

Previous Post Next Post

Contact Form