Mengapa Ada yang Masih Percaya COVID-19 adalah Konspirasi?

 


Terdapat begitu banyak bukti, masih ada yang percaya bahawa COVID-19 adalah konspirasi. Tidak hanya satu atau dua orang, masih banyak insiden mengenai pelanggaran pematuhan terhadap protokol kesihatan. Contoh kes viral ialah seorang lelaki yang memperbodohkan pengunjung ke sebuah mall bertopeng dan para jemaah yang dilarang memakai topeng ketika mereka ingin bersolat di masjid.

Sebab apa? Kami telah meringkaskan beberapa soalan mengenai teori konspirasi dari RTE yang ditulis oleh Dr. Joanne McVeigh, seorang pensyarah di Jabatan Psikologi dan Institut ALL (Assisting Living & Learning) di Maynooth University dan Prof Malcolm MacLachlan Profesor Psikologi dan Inklusi Sosial.


Bagaimana orang boleh mempercayai teori konspirasi?

Dari banyak maklumat saintifik yang ada, sebilangan orang memilih untuk berinteraksi dengan maklumat berdasarkan konspirasi. Ini kerana mereka mengalami bias pengesahan atau 'bias diri', di mana orang mencari maklumat yang mengesahkan kepercayaan mereka dan mengabaikan bukti yang bertentangan dengan kepercayaan mereka. Bukti menunjukkan bahawa individu yang mempercayai teori konspirasi tertentu mengenai fenomena seperti pandemi juga cenderung mempercayai teori konspirasi lain dalam konteks yang tidak berkaitan.



Sebagai kajian masa depan, penyelidikan menunjukkan bahawa hujah fakta terhadap teori konspirasi dapat efektif dalam mengurangkan kepercayaan konspirasi, tetapi hanya sebelum orang itu mematuhi teori konspirasi. Oleh itu, maklumat saintifik mesti tepat pada masanya agar orang tidak terjerat dalam konspirasi.


Siapa yang lebih suka teori konspirasi?

Dalam kajian baru-baru ini mengenai penentu kepercayaan konspirasi yang berkaitan dengan COVID-19, yang berikut lebih rentan terhadap konspirasi:


Individu muda

Mereka yang mempunyai tahap pendidikan yang lebih rendah

Individu yang kurang celik

Mereka yang hidup dalam kemiskinan juga cenderung mempercayai teori konspirasi. Pengalaman perubahan sosial dan keadaan sosial seperti pengangguran juga dapat meningkatkan perasaan ketakutan dan rasa tidak aman, sehingga tahap kepercayaan yang lebih tinggi terhadap teori konspirasi.


Mengapa teori konspirasi 'masuk akal' bagi sesetengah orang?

Penyelidikan menunjukkan bahawa pengecualian juga dikaitkan dengan kepercayaan terhadap teori konspirasi dan kepercayaan khurafat. Sebagai contoh, mereka yang mempunyai status sosial yang lebih rendah yang berkaitan dengan etnik atau pendapatan cenderung menyokong teori konspirasi.


Kenapa begitu? Salah satu sebabnya ialah ketidakpercayaan antara kumpulan institusi, dasar dan sistem yang didiskriminasi yang telah menimbulkan diskriminasi terhadap mereka.


Pengalaman diskriminasi di kalangan masyarakat minoriti kaum dan etnik boleh menimbulkan rasa tidak percaya dan oleh itu anggota kumpulan ini mungkin lebih peka terhadap maklumat kesihatan awam, kurang bersedia untuk mengikuti nasihat keselamatan, dan lebih cenderung dipujuk oleh maklumat yang salah. Perasaan tidak berdaya, tidak penting dalam masyarakat dan ketidakupayaan untuk membawa perubahan oleh itu dikaitkan dengan tahap kepercayaan yang lebih tinggi terhadap teori konspirasi.

Previous Post Next Post

Contact Form