Nintendo Switch baru dengan OLED Dilancarkan pada bulan September?


 Nintendo dikatakan akan mengeluarkan versi baru dari Switch pada bulan September atau Oktober, dan produksi itu sendiri dikatakan akan bermula pada bulan Julai 2021.

Dilaporkan dari Bloomberg, Jumat (28/5/2021), Nintendo dilaporkan akan memamerkan Switch baru yang menggunakan layar OLED sebelum acara E3, yang akan diadakan hampir pada 12 Jun.


Pengumuman sebelum diadakan acara E3 memungkinkan para pembangun pihak ketiga, dan tentu saja Nintendo, untuk memamerkan permainan mereka di acara pameran permainan terbesar.



Mengenai kemampuan, Switch baru dikatakan menggunakan cip baru dari Nvidia yang dilengkapi dengan fitur Deep Learning Super Sampling (DLSS), yang memungkinkannya memproses resolusi yang lebih tinggi (misalnya 4K di televisyen) dengan beban kerja yang lebih ringan.






Ciri DLSS ini adalah fitur yang sebelumnya ada di garis RTX GPU Nvidia, yaitu menjalankan permainan dengan resolusi lebih kecil dan menampilkan dengan resolusi yang lebih besar dengan menggunakan AI.


Hasilnya, kerja GPU akan lebih ringan tetapi walaupun menampilkan permainan dengan resolusi tinggi. Namun, setakat ini hanya terdapat sekitar 20 permainan yang menyokong DLSS, seperti Cyberpunk 2077, Fortnite, Monster Hunter World, Control, dan lain-lain.


Ciri ini akan menjadi tambahan yang menarik untuk Switch, iaitu agar cip tersebut tetap cekap tenaga tetapi dapat memaparkan gambar beresolusi 4K ke televisyen.


Panel OLED yang digunakan di konsol mini dilaporkan dibuat oleh Samsung dan berukuran 7 inci.


Pembekal komponen untuk Switch baru dilaporkan yakin bahawa dia akan dapat memenuhi pesanan dari Nintendo walaupun kekurangan cip sekarang. Namun, kemampuan Nintendo untuk memenuhi permintaan pengguna tetap tidak terjamin.


"Penyediaan barisan pengeluaran lebih baik untuk menangani masalah bekalan yang berpotensi dan persaingan untuk bekalan komponen yang digunakan oleh Nintendo lebih kecil daripada konsol yang lebih kuat," kata laporan itu.


Bahkan sebelum kekurangan cip global berlaku, bekalan Nintendo Switch semasa sering gagal memenuhi permintaan pasaran. Itulah sebabnya bekalan Switch baru masih menjadi persoalan besar.

Nintendo Switch baru dengan OLED Dilancarkan pada bulan September? Nintendo Switch baru dengan OLED Dilancarkan pada bulan September? Reviewed by thecekodok on 4:24:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.