Pemberitahuan Peraturan Privasi WhatsApp Muncul, Tolak atau Terima?


 Pada 15 Mei, WhatsApp pasti akan memperkenalkan peraturan privasi baru yang masih kontroversial. Sehingga hari ini, beberapa pengguna mengaku telah menerima pemberitahuan mengenai perubahan pada dasar privasi. Hanya terima atau tolak?

"WhatsApp saat ini menampilkan peringatan dalam aplikasi mengenai Syarat Layanan (baru) bagi mereka yang sebelumnya tidak menerimanya, di iOS dan Android," kata laporan WABetaInfo .


Pemberitahuan semacam ini muncul sebelumnya ketika peraturan privasi baru WhatsApp akan diberlakukan pada bulan Februari, tetapi kemudian ditangguhkan kerana banyak kebaikan dan keburukan. Kali ini, penjelasan mengenai peraturan privasi baru lebih lengkap daripada sebelumnya.


Di bahagian bawah, pengguna akan menemui butang Terima. Tetapi itu tidak bermaksud pengguna harus menerimanya dengan segera. Mereka masih boleh kembali ke aplikasi dengan menekan butang kembali.


Peraturan privasi WhatsApp Peraturan privasi WhatsApp. Foto: WABetaInfo

Sehingga 15 Mei, nampaknya pengguna masih boleh menggunakan WhatsApp tanpa sekatan. Walaupun mereka masih belum menerima peraturan baru, tidak akan ada dampaknya.


Hanya selepas 15 Mei 2021, akan ada akibat yang teruk. WhatsApp tidak akan menghapus akaun jika belum menerima dasar privasi baru.


"Agar anda memiliki waktu yang cukup untuk meninjau perubahan tersebut, tarikh kemas kini telah ditangguhkan ke 15 Mei 2021. Jika anda belum menerima kemas kini sehingga tarikh tersebut, WhatsApp tidak akan menghapus akaun anda," kata WhatsApp.


Tetapi ada, bagaimanapun, pengguna yang belum menerimanya tidak akan dapat menggunakan fungsi WhatsApp penuh. Sudah pasti pengguna tidak dapat membaca dan menerima mesej, hanya menerima panggilan dan pemberitahuan. Tanpa fungsi mesej, tentunya pengguna akan sangat tidak selesa.


Bagi pengguna yang masih tidak mahu menerima, ada beberapa pilihan yang dapat diambil. Pengguna masih akan dapat menerima kemas kini ini selepas 15 Mei 2021. Namun, pasti bahawa akaun mereka akan dikategorikan di bawah dasar WhatsApp mengenai pengguna yang tidak aktif.


Dasar pengguna yang tidak aktif bermaksud terdapat had masa 120 hari sebelum akaun dihapuskan. Jika pengguna masih tidak mahu menerima dasar privasi yang baru, WhatsApp memberikan beberapa cadangan untuk persiapan kerana akaun tersebut akhirnya akan dihapus. Contohnya, dengan mengamankan sejarah sembang.


"Sebelum 15 Mei 2021, Anda dapat mengeksport riwayat sembang di Android atau iPhone, dan memuat turun laporan akaun anda. Jika anda ingin menghapus akaun anda di Android, iPhone, atau KaiOS, kami harap anda mempertimbangkan kembali," kata WhatsApp.

Pemberitahuan Peraturan Privasi WhatsApp Muncul, Tolak atau Terima? Pemberitahuan Peraturan Privasi WhatsApp Muncul, Tolak atau Terima? Reviewed by thecekodok on 4:18:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.