Teksi tanpa pemandu Baidu Bermula hantar Penumpang

 


Baidu sangat yakin dengan teknologi kereta tanpa pemandu yang dikembangkannya. Raksasa internet dari China mengumumkan bahawa perkhidmatan teksi autonomi dapat membawa penumpang dan akan tersedia di jalan-jalan di Beijing mulai 2 Mei.

Dikutip dari ZDNet, Apollo Go, ketika Baidu menamakan armada teksi autonomi, menjadi perkhidmatan robotaxi berbayar pertama yang terdapat di China.


Perkhidmatan Apollo Go pada mulanya akan tersedia di Shougang Park, salah satu tempat untuk Sukan Olimpik Musim Sejuk Beijing 2022, di mana penumpang boleh melakukan perjalanan antara dewan sukan, kawasan kerja, kedai kopi, hotel, dan tersedia untuk mengangkut atlet dan kakitangan semasa Olimpik .


Dengan menggunakan aplikasi Apollo Go, penumpang dapat mencari teksi tanpa pemandu di sekitarnya dan memesan teksi melalui proses layan diri. Setelah kereta tiba, pengguna diminta untuk mengimbas kod QR dan kod kesihatan di kereta untuk mengenal pasti pengesahan dan menghubungi jejak COVID-19 sebelum pintu dibuka. Setelah penumpang naik, mereka hanya perlu menekan butang "mulakan perjalanan".


Menjawab pelbagai soalan mengenai keselamatan, Baidu menekankan bahawa sebelum perjalanan dimulai, sistem akan melalui semua pemeriksaan protokol keselamatan penumpang, termasuk memastikan bahawa semua tali pinggang keledar diikat dan pintu ditutup, dan pengendali manusia akan dapat mengakses kenderaan dari jarak jauh melalui rangkaian 5G sekiranya berlaku kecemasan.


"Memperkenalkan perkhidmatan tanpa pemandu adalah tahap yang sangat diperlukan untuk pengkomersialan pemanduan autonomi. Hari ini, kami membuka perkhidmatan robotaxi tanpa pemandu sepenuhnya di Beijing kepada orang ramai, yang kami capai hanya setelah melakukan ujian tanpa pemandu bermeter di banyak bandar dalam jangka waktu tertentu." kata Naib Presiden Teknologi Memandu Autonomi Baidu Yunpeng Wang.


Menurut Baidu, syarikatnya telah menjalankan ujian kenderaan autonominya sejak Oktober lalu di kawasan seperti Yizhuang, Haidian dan Shunyi di Beijing.


Awal tahun ini, Baidu dan Zhejiang Geely Holding Group bersama-sama membuat syarikat baru yang memfokuskan pada pengeluaran kereta autonomi. Baidu akan memberi tumpuan untuk mengembangkan kemampuan pemanduan pintar untuk kereta-kereta ini, sementara Geely, yang membuat kenderaan di bawah jenama Volvo, Lotus dan Geely, akan menyumbang kepada reka bentuk dan pembuatan kenderaannya.

Previous Post Next Post

Contact Form