Ramai Warga Dunia Mempertahankan Palestin pada Hari Terakhir Ramadan

 


Pencerobohan terbaru Israel terhadap Palestin telah membuat marah warga dunia. Pada hari terakhir Ramadan ini, Twitter penuh dengan sokongan untuk Palestin.

Dipantau kami topik tren di Twitter di dunia didominasi oleh isu Palestin. Ada Israel dengan 3,35 juta tweet, Hamas dengan 856 ribu tweet, Palestin dengan 237 ribu tweet dan Tel Aviv dengan 485 ribu tweet.


Warga dunia dengan tegas mempertahankan Palestin dan mengutuk pencerobohan yang dilakukan oleh Israel. Terdapat banyak foto orang awam Palestin yang memilukan, dan banyak maklumat mengenai keganasan yang belum diliput oleh media.



Terdapat banyak kritikan terhadap Israel yang agresif. Terdapat juga kritikan terhadap Hamas kerana tindakan mereka tidak sembrono dan mengurangkan simpati dunia terhadap perjuangan Palestin secara keseluruhan.


Beberapa minggu ketegangan memuncak ketika polis anti huru hara Israel bertembung dengan kerumunan rakyat Palestin di Masjid Al Aqsa Yerusalem, pada hari Jumaat terakhir bulan suci Ramadan.


Pertempuran sejak di perkarangan, yang suci bagi umat Islam dan Yahudi, dan di tempat lain di Yerusalem timur telah menyebabkan sekurang-kurangnya 700 orang Palestin cedera. Ini memicu kumpulan Hamas menembakkan 130 roket di Tel Aviv, Israel.


Israel juga membalas serangan itu. Sekurang-kurangnya 30 orang termasuk kanak-kanak terbunuh ketika Israel menyerang Jalur Gaza sebagai tindak balas terhadap tembakan roket dari Hamas.

Previous Post Next Post

Contact Form