Resident Evil: Village Telah Dikeluarkan, Inilah Kesan Pertama Mencubanya

 


Setelah sekian lama menunggu, Resident Evil: Village akhirnya dibebaskan. Permainan seram survival ini boleh dimainkan di PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X / S, Google Stadia dan Steam.

Sebelum dilancarkan secara rasmi, Capcom, pencipta Resident Evil: Village, telah menyediakan versi demo dengan durasi keseluruhan sekitar 2 jam. Kini pemain boleh mencubanya sepenuhnya. Salah satu yang pertama mencubanya ialah eurogamer.


Dilaporkan dari laman web rasmi, Jumaat (7/5/2021), Eurogamer mengatakan Resident Evil: Village mempunyai perbezaan dibandingkan dengan pendahulunya Resident Evil 7. Perbezaan di sini lebih pada sisi baik, di mana kualiti yang disajikan sangat mengagumkan.



Pada dasarnya, ini adalah sekuel Resident Evil 7 (RE7) sambil mengekalkan konsep First Person Shooter (FPS) yang mengutamakan sudut pandang watak. Tetapi tentu saja, Resident Evil: Village hadir dengan beberapa peningkatan yang lebih baik.


Capcom benar-benar memanfaatkan RE Engine dan melakukannya dengan teliti agar semua elemen dalam permainan sesuai dengan komposisi. Sudut pandang yang mengarah ke latar belakang pemandangan dikemas dengan sangat baik sehingga dapat dihubungkan dengan lancar dengan objek di hadapannya.


Bercakap mengenai tekstur, jika dilihat dari jarak yang sangat dekat (jarak dekat), dapat dikatakan bahawa ia cukup mengecewakan. Tetapi sekali lagi, jika dibandingkan dengan RE7, eurogamer mengatakan terdapat peningkatan yang ketara secara keseluruhan.


Mereka mengatakan bahawa kunci permainan dengan genre FPS adalah watak itu sendiri. Bagaimana pergerakan tubuhnya, pergerakan kamera, hingga mekanik menyerang watak. Kerana jika pergerakan dan mekaniknya buruk, ilusi atau kesan yang ditunjukkan akan musnah.


Walau bagaimanapun, dalam kes ini, Capcom mengemasnya dengan sangat baik. Mulai dari gerakan lembut, hingga mekanik menembak yang luar biasa.


Secara keseluruhan, pesta Eurogamer terkesan dengan pencapaian Capcom hingga siri Resident Evil terbaru. Mereka gembira melihat peralihan dari RE Engine yang memberikan kualiti yang baik kepada peminat.

Previous Post Next Post

Contact Form