Sabar Ya, PS5 masih kekurangan sehingga tahun depan

 


Walaupun sudah dirilis sejak akhir 2020, hingga sekarang PlayStation 5 (PS5) masih jarang dan sukar dibeli (dengan harga rasmi). Kekurangan ini masih akan berlaku sehingga tahun 2022.

Menurut CFO Sony Hiroki Totoki, permintaan PS5 pada tahun 2022 masih akan meroket, dan Sony tidak akan dapat memenuhi semua tuntutan ini walaupun telah meningkatkan pengeluarannya.


"Saya tidak fikir permintaan akan mereda tahun ini dan walaupun kita dapat menyediakan lebih banyak peranti PlayStation 5 tahun depan, bekalan kita tidak akan dapat memenuhi permintaan yang ada," kata Totoki kepada penganalisis.



Totoki juga membandingkan penjualan PS5 dengan PS4, dan meramalkan permintaan PS5 akan menurun dalam waktu terdekat.


"Kami telah menjual lebih dari 100 juta unit PlayStation 4 dan mempertimbangkan pangsa pasar dan reputasi kami, saya tidak dapat membayangkan permintaan pasaran akan menurun dengan mudah," tambahnya.


Pada 31 Mac, Sony telah menjual sekitar 7.8 juta unit PS5, dan mereka menyasarkan untuk menghasilkan sekurang-kurangnya 14.8 juta unit pada tahun kewangan mereka bermula pada bulan April 2021.


Sebenarnya, permintaan yang melambung tinggi untuk PS5 adalah peluang untuk Sony menjual lebih tinggi. Walau bagaimanapun, dengan keadaan ini, malah sukar, ditambah pula dengan kekurangan kerepek yang melanda banyak industri.


Sony bukan satu-satunya pengeluar konsol yang berjuang untuk memenuhi permintaan pasaran kerana bekalan yang terhad. Nintendo sebelum ini memberi amaran mengenai kekurangan komponen.


Kenyataan Totoki bercanggah dengan kenyataan Presiden dan CEO Sony Interactive Jim Ryan, yang mengatakan bahawa bekalan PS5 secara beransur-ansur akan bertambah baik pada tahun 2021.

Previous Post Next Post

Contact Form