8 Ciri WhatsApp Yang Dinyah Aktif Ketika Anda Menolak Peraturan Privasi

 


WhatsApp akan melaksanakan dasar privasi yang kontroversial pada 15 Mei. Sebelumnya mereka mengatakan mereka tidak akan menghapus akaun yang tidak disetujui tetapi pengguna harus menerima akibatnya.

Selepas 15 Mei, pengguna yang tidak menyetujui kemas kini ini dapat menggunakan WhatsApp seperti biasa. Tetapi mereka akan terus mendapat amaran untuk menerima Syarat Perkhidmatan baru WhatsApp.


Beberapa minggu selepas itu WhatsApp akan mula mengehadkan ciri yang boleh digunakan pengguna. Pengguna masih dapat menerima panggilan suara dan video dan membalas mesej melalui pemberitahuan, tetapi tidak dapat membuka daftar sembang kerana akan ada peringatan ToS WhatsApp.



Selain itu, ada juga beberapa fitur yang tidak dapat dilakukan jika pengguna tidak menerima peraturan privasi WhatsApp, yaitu:


1. Anda tidak boleh menghantar kemas kini status baru dalam aplikasi.


2. Anda tidak boleh meneruskan mesej dari satu sembang ke yang lain.


3. Anda tidak dapat mengurus dan menggunakan senarai siaran dan membuat kumpulan baru, tetapi masih dapat ditambahkan ke kumpulan baru oleh orang lain, jika tetapan privasi anda membenarkan mereka menambahkan anda, jika tidak, anda tidak dapat menerima jemputan baru ke kumpulan.


4. Perkhidmatan pemesejan sangat terhad: anda tidak dapat mengutip mesej atau menyebut anggota kumpulan, dan anda tidak dapat mengirim pesanan suara, pelekat dan jenis media lain dalam aplikasi.


5. Anda tidak boleh membuat sandaran sejarah sembang, jika anda telah mematikan sandaran automatik.


6. Anda tidak boleh menggunakan perkhidmatan Klik untuk Berbual.


7. Anda tidak boleh memindahkan sejarah sembang.


8. Sekiranya anda pengguna iOS, anda tidak akan dapat melihat media yang telah dikongsi sekiranya belum dieksport sebelumnya. Untuk WhatsApp di Android, anda masih dapat melihat media menggunakan Pengurus Fail.


Setelah beberapa minggu, pengguna tidak lagi dapat menerima mesej dan panggilan suara atau video sama sekali kerana perkhidmatan pesanan telah ditutup sepenuhnya.


Pengguna masih boleh mempertimbangkan untuk menerima ToS setelah 15 Mei jika mereka ingin menggunakan WhatsApp seperti biasa kerana aplikasi milik Facebook ini tidak akan menghapus akaun yang menolak kemas kini ini.


Tetapi satu-satunya cara untuk menggunakan WhatsApp dengan semua fitur lengkapnya adalah dengan menyetujui kemas kini, seperti yang dikutip dari WABetaInfo, Isnin (10/5/2021).


WhatsApp juga tidak akan menghapus sejarah sembang pengguna yang tidak bersetuju dengan peraturan baru ini. Tetapi harus diperhatikan bahawa WhatsApp akan menghapus akaun pengguna yang telah dinyatakan tidak aktif selama 120 hari dan semua sembang, pesan dan sandaran juga akan dihapus.

Previous Post Next Post

Contact Form