Tuliskan Nama Elon Musk, Penipu Mencuri Cryptocurrency USD 2 Juta

 


Penipu yang berpura-pura menjadi Elon Musk telah berjaya mencuri $ 2 juta cryptocurrency dalam enam bulan terakhir.

Menurut laporan baru-baru ini dari Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan, penipu kini memanfaatkan trend cryptocurrency dan menawarkan peluang pelaburan kepada mangsa yang tidak jelas.


FTC mengatakan, sejak Oktober 2020 kira-kira 7,000 orang kehilangan lebih daripada USD 80 juta dalam penipuan cryptocurrency, 12 kali lebih banyak daripada yang dilaporkan pada tahun sebelumnya. Rata-rata mangsa penipuan kerugian sekitar USD 1.900, seperti dikutip dari The Verge, Selasa (18/5/2021).



Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat banyak penipu yang berpura-pura menjadi Musk di media sosial. Kadang-kadang mereka menggunakan avatar yang serupa dengan akaun Musk dan mengubah ejaan nama akaun.


Dengan menyamar sebagai Musk atau beberapa selebriti lain, penipu mengaku mengadakan 'giveaway' cryptocurrency. Mangsa kemudian diminta untuk menghantar crypto ke alamat tertentu dan pelaburan dijanjikan dua kali ganda.


Tetapi sebenarnya mereka sebenarnya memberikan aset crypto mereka kepada penipu, seperti penipu yang mengambil nama Musk.


"Janji pulangan yang dijamin besar atau tuntutan bahawa cryptocurrency anda akan berlipat ganda selalu merupakan bentuk penipuan," kata FTC dalam laporannya.


Musk sendiri menjadi salah satu sasaran terbesar penipuan bitcoin di Twitter pada tahun lalu. Akaun Twitter milik CEO SpaceX dan Tesla telah diretas oleh penggodam yang mempromosikan penipuan bitcoin.


Selain Musk, akaun milik tokoh terkenal lain seperti Barack Obama, Joe Biden, Bill Gates dan lain-lain juga dipecah masuk. Melalui penipuan ini, penggodam berjaya memperoleh bitcoin sebanyak USD 120 ribu.

Previous Post Next Post

Contact Form