Cubalah Logitech G Pro X, papan kekunci permainan yang boleh menggantikan Switch


 Biasanya, papan kekunci mekanikal boleh diganti dengan papan kekunci, tetapi Logitech G Pro X menawarkan sesuatu yang jarang dijumpai di papan kekunci permainan lain, iaitu suis yang boleh diganti. Apa kelebihannya?

Sebenarnya terdapat tiga suis yang boleh dipasang pada G Pro X, iaitu GX Blue, Brown, dan Red. Pengguna boleh membeli dan mengganti suis ini sendiri, dan alat penyingkiran juga disediakan dalam pakej penjualan.



Oh ya, unit yang diterima oleh kami menggunakan switch Biru, yang merupakan suis dengan ciri bising dan taktil, alias papan kekunci yang benar-benar mekanikal. Sementara suis Merah adalah linear, Brown adalah suis taktil.



G Pro X adalah papan kekunci berukuran tenkey (TKL), atau tidak mempunyai numpad. Hasilnya, dimensi papan kekunci cukup padat, walaupun tidak sekecil papan kekunci 60% yang tidak mempunyai kekunci arah.


Reka bentuknya minimalis, hampir semua bahagian berwarna hitam, dan badannya sangat kukuh dan agak berat. Sebenarnya, sebahagian besar papan kekunci diperbuat daripada plastik, tetapi pastinya tidak kelihatan murah.


Portnya adalah microUSB dan mempunyai mekanisme penguncian khas. Kabel dalam pakej penjualan cukup panjang dan terasa berkualiti. Terdapat 'kaki' di bahagian bawah untuk menyesuaikan kecondongan papan kekunci, iaitu 4 dan 8 darjah.


Mengenai 'pencahayaan', G Pro X dilengkapi dengan teknologi Lightsync RGB, yang menggunakan perisian G Hub untuk menyegerakkan lampu latar pada kunci. Lampu latar ini juga akan menyesuaikan permainan yang dimainkan.


Sebagai contoh, ketika kami memainkan CS: GO, papan kekunci hanya menghidupkan beberapa kekunci seperti WASD, kekunci nombor, bar ruang, dan beberapa butang lain yang digunakan dalam permainan.


Papan kekunci dengan harga  sangat responsif dan selesa digunakan untuk bermain pelbagai jenis permainan. Dari permainan FPS seperti CS: GO hingga simulasi seperti Cities: Skylines.


Logitech sendiri meletakkan G Pro X sebagai peranti 'Pro' untuk permainan profesional, dalam hal ini tentunya pemain sukan, atau sebagai atlet esport yang tepat. Itulah yang membuat mereka membuat G Pro X dengan faktor bentuk TKL sehingga mudah dibawa, kerana ia menjimatkan ruang.


Oleh kerana suis dapat diubah, pemain dapat menyesuaikan suis yang digunakan mengikut cita rasa atau sesuai dengan jenis permainan yang dimainkan. Yang perlu anda ingat, mengganti suis papan kekunci ini secara keseluruhan tentu memerlukan masa yang lama.


Melalui G Hub, pengguna juga dapat menyesuaikan lampu latar sesuka hati. Kemudian tetapan profil dapat disimpan dalam memori dalaman papan kekunci, yang bermaksud bahawa pengguna tidak perlu membuat profil lagi ketika menggunakan PC yang lain.


Mengenai makro, pengguna juga dapat membuatnya melalui aplikasi, dan disimpan melalui kombinasi kunci F1 hingga F12, serta set makro lain melalui kunci G-Shift, sejumlah 24 kunci yang dapat disesuaikan untuk makro.


Kesimpulannya


Ciri suis yang boleh diganti sebenarnya menarik, tetapi memerlukan masa tambahan. Tambahan pula, harga tukar tidak terlalu murah.


Tetapi di luar itu, G Pro X adalah papan kekunci yang menyeronokkan untuk dimainkan. Butang betul-betul responsif dan badannya sangat kukuh. 

Previous Post Next Post

Contact Form