Viral di Facebook, Ikan Monster Ditemui di California

 


Satu catatan Facebook dari operator pelancongan memancing menjadi viral. Itu berisi penemuan seekor ikan raksasa di California, Amerika Syarikat.

Yang menjadi viral adalah posting oleh Davey's Locker Sportfishing & Whale Watching, pengendali pelancongan laut di Crystal Cove, California, AS. Seperti yang dilihat oleh kami siaran ini pada 9 Mac 2021 mendapat 54 ribu suka, 40 ribu komen dan 184 ribu saham.


Mereka mengatakan bahawa pegawai renjer Taman Nasional Crystal Cove mendapat laporan dari pelawat bernama Ben Estes. Dia melihat seekor ikan raksasa yang aneh, tersapu di pantai.


Ia hitam, giginya tajam dan menakutkan, ia mempunyai antena bercabang panjang di kepalanya. Ikan apa ini?


Rupa-rupanya ikan pelik ini adalah Pacific Footballfish. Ini adalah salah satu daripada 300 spesies keluarga anglerfish, sejenis ikan laut dalam dari 1.000 meter di bawah permukaan laut.


Ini bukan ikan yang jarang berlaku, tetapi jarang sekali melihat ikan ini dihanyutkan di pantai. Ikan yang dijumpai panjang 45 cm. Tetapi di habitat semula jadi, ia dapat tumbuh hingga 1.2 meter.


Ikan ini mempunyai antena yang panjang dan bercabang di kepalanya. Ini adalah illicium, cahaya semula jadi. Antena ini meluas ke bahagian depan mulut ikan dan mempunyai titik di hujung antena yang dapat menyala kerana mengandungi fosforen.


Cahaya semula jadi ini adalah perangkap untuk menarik mangsa ke dalamnya. Selepas itu, gembira! Mangsa itu dimakan tanpa ampun.


Masih belum diketahui mengapa ikan ini terdampar di pantai. Ikan itu dijamin sementara oleh Jabatan Perikanan dan Hidupan Liar California. Ada kemungkinan bahawa ikan pelik ini akan dipelihara untuk ditempatkan di muzium atau di institusi penyelidikan.

Previous Post Next Post

Contact Form