Wah, Meme 'Gadis Bencana' Dijual USD500 ribu

 


Foto meme 'Disaster Girl' itu dijual dalam bentuk token yang tidak dapat dijangkiti (NFT) dan dibeli menggunakan mata wang kripto Ether dengan harga USD 500 ribu .

Zoe Roth, seorang pelajar berusia 21 tahun dalam foto itu, mengakui bahawa dia akan menggunakan wang dari penjualan meme untuk yuran pengajian dan sebahagiannya akan disumbangkan.

Foto itu, yang menjadi meme terkenal, diambil pada tahun 2005 oleh ayahnya, David Roth, ketika Zoe masih kecil. Ketika rumah jiran terbakar, atau lebih tepatnya ia dibakar untuk tujuan latihan memadam kebakaran.



Foto itu kemudian dimasukkan ke dalam kontes - yang juga dimenanginya dengan hadiah USD 100 - dan kemudian mula diedarkan di forum internet dan di media sosial.


Pada mulanya, David tidak menyedari bahawa ungkapan Zoe adalah 'titik penjualan' foto tersebut. Sebabnya, menurut David, dia sudah mengetahui latar belakang foto tersebut.


Lainlah kalau orang tidak tahu kisah sebenarnya. Yaitu, ekspresi Zoe cenderung menyeramkan, dan difoto di depan rumah yang terbakar.


Ini bukan kali pertama meme sekolah lama dijual sebagai NFT. Sebelum ini, pencipta meme 'Nyan Cat' juga menjual klip video meme viral dengan harga USD 605 ribu.


Malah Ketua Pegawai Eksekutif Twitter Jack Dorsey menjual tweet pertamanya dalam bentuk NFT dan ia terjual hampir USD 3 juta. Dorsey menyiarkan tweet pertamanya di Twitter pada 21 Mac 2006 yang berbunyi, "Hanya menyiapkan twttr saya." Tweet itu dilelong di platform Valuables by Cent pada 5 Mac.


Setelah diumumkan, tawaran untuk tweet Dorsey segera meningkat. Dia juga mengatakan akan menutup tawaran pada 21 Mac, selalunya dengan ulang tahun tweet ke-15.


Penawar tertinggi untuk tweet tersebut adalah Sina Estavi, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat blockchain Bridge Oracle. Estavi pada mulanya menawar tweet itu dengan harga $ 2.5 juta dan telah menjadi penawar tertinggi sejak 6 Mac, tetapi dia menaikkan tawarannya pada saat-saat terakhir.

Wah, Meme 'Gadis Bencana' Dijual USD500 ribu Wah, Meme 'Gadis Bencana' Dijual USD500 ribu Reviewed by thecekodok on 4:07:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.