4 Menyebabkan HP Panas Dengan Cepat dan 6 Cara Mengatasinya


 Mengapa HP cepat panas? Terdapat pelbagai faktor yang boleh menyebabkannya. Menurut peminat gadget Lucky Sebastian, beberapa faktor termasuk: Pertama, SoC atau pemproses yang digunakan. Sebilangan besar pemproses berprestasi tinggi akan lebih panas daripada pemproses pertengahan akhir yang cekap kuasa.

Kedua, aplikasi yang berjalan di latar belakang (latar belakang). Semakin banyak aplikasi yang berjalan di belakang mengikut kebenaran mereka, telefon pintar akan tetap berfungsi walaupun dalam keadaan siap sedia. Kecuali pengurusan OS yang ketat, keadaan ini secara automatik akan menutup banyak aplikasi di latar belakang.


Ketiga, pengendali isyarat atau telefon pintar. Semakin jauh BTS dicapai, semakin panas telefonnya. Sebabnya ialah tenaga yang dikeluarkan oleh telefon pintar lebih besar sedangkan suhu udara persekitaran sering diabaikan.



Keempat, pengecas dan kabel juga mempunyai kesan. Selalunya pengguna tidak rela membeli kabel atau pengecas asal kerana harganya lebih mahal daripada pengecas dan kabel yang dijual di kedai aksesori.






Bermain terlalu banyak permainan atau mengakses YouTube, misalnya, juga dapat menyumbang kepada mengapa telefon bimbit menjadi cepat panas. Jadi, bagaimana menyelesaikannya?


Cara Mengatasi Panas Pantas HP


Pertolongan cemas apabila telefon terasa panas adalah menanggalkan penutup atau casing yang mungkin menyebabkan panas.


Kedua, anda dapat menghidupkan mod pesawat untuk segera mematikan fitur yang membuang kuasa, seperti radio tanpa wayar, Bluetooth, WiFi, atau mencari isyarat selular. Selepas itu, matikan mod kapal terbang sekali lagi supaya telefon dapat digunakan.


Kemudian yang ketiga menutup aplikasi, terutama aplikasi berat seperti permainan. Sekiranya anda menggunakannya secara berterusan, lebih mudah untuk telefon pintar anda terlalu panas. Pernahkah anda mendengar komputer mengeluarkan bunyi? Ia adalah bunyi kipas dalaman untuk menyejukkan suhu komputer. Telefon bimbit tidak jauh berbeza.


Keempat, mengapa telefon bimbit menjadi panas dengan cepat kerana selongsong telefon bimbit kadangkala menahan suhu yang panas. Oleh itu, apabila telefon mula terasa panas, tanggalkan selongsong tambahan sehingga suhunya normal. Atau, beli beg yang direka untuk mengurangkan haba, bukan yang tebal misalnya.


Kelima, sama seperti membuka aplikasi berat seperti permainan, kecerahan skrin juga dapat mempengaruhi suhu telefon. Semakin terang skrin telefon, semakin banyak bateri akan habis. Oleh itu, cuba turunkan tahap kecerahan skrin.


Akhirnya, yang keenam, simpan telefon bimbit di tempat yang mempunyai pengudaraan udara yang baik atau berada dalam suhu bilik yang berhawa dingin. Ini cukup mempengaruhi kualiti telefon itu sendiri.


Usahakan juga untuk tidak meletakkan telefon di bawah bantal kerana ini juga akan berpengaruh pada peningkatan panas, malah berisiko mengalami kerosakan akibat dihancurkan oleh badan semasa tidur. Itu diharapkan dapat menjadi penyelesaian mengapa HP cepat panas.

4 Menyebabkan HP Panas Dengan Cepat dan 6 Cara Mengatasinya 4 Menyebabkan HP Panas Dengan Cepat dan 6 Cara Mengatasinya Reviewed by thecekodok on 4:46:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.