7 Cara Mengetahui Telefon Bimbit Anda Digodam dan Petua Mengatasinya


Mengodam telefon bimbit atau telefon bimbit bukan hanya sesuatu yang terdapat dalam filem Hollywood. Telefon bimbit anda boleh digodam oleh sesiapa sahaja, dari penggodam, bekas rakan kongsi, bos hingga pihak berkuasa.

Telefon bimbit yang telah di-jailbreak atau di-rooting biasanya lebih mudah disadap. Orang yang mengetuk telefon bimbit anda tidak hanya dapat mendengar panggilan telefon, tetapi juga membaca dan menghantar SMS atau e-mel, bahkan mengubah tampilan antara muka


Tetapi untungnya ada banyak tanda yang dapat dilihat untuk mengetahui sama ada telefon bimbit anda telah digodam atau tidak. Berikut adalah tujuh cara untuk mengetahui apakah telefon bimbit anda telah digodam dan petua untuk mengatasinya, seperti dikutip dari MakeUseof, Khamis (10/6/2021).



1. Masalah bateri

Sering mengalami bateri yang cepat habis atau cepat panas apabila tidak digunakan untuk aktiviti yang berat? Mungkin ada aplikasi jahat yang dipasang secara diam-diam untuk mengetuk telefon bimbit anda.







Sekiranya anda mengesyaki bahawa anda adalah mangsa penyadaran, cuba pantau penggunaan telefon bimbit harian anda. Perhatikan aplikasi apa yang digunakan dan bagaimana ia mempengaruhi jangka hayat bateri.


Anda boleh memeriksa aplikasi mana yang paling haus bateri dan jangka masa penggunaannya melalui Tetapan di telefon bimbit anda. Sekiranya ternyata penggunaannya normal tetapi bateri telefon bimbit anda masih menghadapi masalah, ada kemungkinan peranti anda telah disusupi oleh aplikasi berbahaya.


2. Kuota internet habis dengan cepat

Cara lain untuk mengetahui sama ada telefon bimbit anda disadap adalah dengan memantau kuota internet anda. Biasanya, aplikasi berniat jahat yang dipasang secara diam-diam oleh penggodam atau penyadap telinga tidak hanya menghabiskan masa bateri tetapi juga kuota internet.


Aplikasi ini biasanya berjalan di latar belakang, menyedut banyak maklumat dari telefon, dan menghantarnya ke pelayan tanpa pengetahuan pengguna. Tiba-tiba kuota internet yang baru diisi semula habis.


Sekiranya anda memilikinya, cuba lihat senarai aplikasi di telefon bimbit yang paling banyak memakan kuota. Sekiranya penggunaannya normal dan jawabannya tidak dijumpai segera, mungkin ada aplikasi tersembunyi yang menggunakan kuota internet anda.


3. Iklan yang menjengkelkan muncul

Sebagai pengguna HP, anda pasti cuba mengamankan peranti anda dengan sebaik mungkin dengan memuat turun aplikasi dari kedai aplikasi rasmi. Tetapi kadang-kadang ada aplikasi yang tidak tersedia dan memaksa anda memuat turunnya dari laman web pihak ketiga.


Malangnya, banyak laman web pihak ketiga dipersoalkan. Aplikasi yang dimuat turun melalui laman web ini mungkin palsu atau bahkan mengandungi perisian hasad.


Perisian hasad biasanya mempunyai banyak fungsi, termasuk mengetuk telefon bimbit. Kadang-kadang perisian hasad ini juga menunjukkan bentuknya dengan memaparkan iklan yang menjengkelkan, malah sukar untuk dikeluarkan di HP. Oleh itu, jika tiba-tiba telefon bimbit anda dihujani iklan, cuba periksa semula aplikasi yang ada di dalamnya.


4. HP begitu perlahan

Bateri menjadi bermasalah, sambungan internet digunakan secara rahsia, dan iklan yang menjengkelkan muncul yang pastinya akan memaksa telefon bimbit anda bekerja lebih keras daripada biasa. Akhirnya, prestasi HP, yang biasanya tangkas untuk multitasking, kini perlahan walaupun untuk aktiviti sederhana.


Oleh itu, jika telefon bimbit anda tiba-tiba melambat, jangan terburu-buru membeli telefon bimbit baru. Cuba siasat jika ada aplikasi mencurigakan yang menyedut semua sumber sehingga prestasi telefon bimbit menjadi perlahan.


5. Terima SMS dengan huruf pelik

Begitu banyak SMS spam yang diterima dalam sehari, kadang-kadang kita ingin mengabaikan SMS pelik yang masuk. Hati-hati, SMS dengan watak, digit, dan simbol pelik yang anda terima mungkin merupakan tanda bahawa telefon bimbit anda telah digodam.


Terdapat beberapa aplikasi penyadapan yang menerima pesanan dari pelayan pusatnya dalam bentuk SMS yang sudah berisi kod. SMS ini kadang-kadang digunakan oleh penyadap aplikasi untuk berkomunikasi dengan penciptanya.


Bukan hanya itu, aplikasi penyadap telinga atau perisian hasad juga dapat menghantar SMS tanpa pengetahuan anda. Sekiranya ahli keluarga atau rakan anda mengeluh setelah menerima SMS pelik dari nombor anda, itu bermakna telefon bimbit anda telah digodam dan pengodam cuba menjangkiti peranti orang yang paling dekat dengan anda.


6. Laman web kelihatan berbeza

Aplikasi pengodam atau malware juga dapat mengubah penampilan laman web kegemaran anda. Aplikasi ini bertindak sebagai proksi dan memintas komunikasi anda dengan laman web yang ingin anda lawati.


Perisian malware boleh memaparkan halaman palsu yang sangat menyerupai laman web asal, atau hanya menjejaki aktiviti anda di internet. Ini akan menjadi masalah besar jika anda membuka laman web yang memerlukan maklumat peribadi seperti kata laluan atau perincian dalam talian.


7. HP sukar dimatikan

Cara lain untuk mengetahui apakah telefon bimbit anda telah digodam adalah dengan memperhatikan tingkah laku HP yang tidak biasa. Contohnya, jika telefon bimbit anda sering dimatikan atau dihidupkan sendiri atau mula memasang aplikasi tanpa kebenaran anda.


Telefon bimbit yang telah ditoreh juga biasanya menjadi kurang responsif dan sukar dimatikan kerana telah diambil alih oleh orang lain. Semasa mematikan telefon bimbit, cobalah perhatikan apakah prosesnya gagal atau lampu latar tetap menyala walaupun proses mematikan telah berhasil.

7 Cara Mengetahui Telefon Bimbit Anda Digodam dan Petua Mengatasinya 7 Cara Mengetahui Telefon Bimbit Anda Digodam dan Petua Mengatasinya Reviewed by thecekodok on 5:31:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.