Google diramalkan akan melancarkan telefon bimbit yang boleh dilipat tahun ini

 


Google nampaknya akan memperkaya barisan peranti tidak lama lagi. Selain melancarkan barisan Pixel 6, syarikat gergasi mesin pencari itu juga dijangka melancarkan telefon lipat tahun ini.

Menurut laporan dari media Korea Selatan TheElec, Samsung Display akan mula menghasilkan skrin OLED yang boleh dilipat untuk Google, Vivo, dan Xiaomi pada bulan Oktober. Telefon skrin lipat dari ketiga-tiga vendor ini dijangka akan dipamerkan pada suku keempat 2021.


TheElec mengatakan telefon bimbit Google yang boleh dilipat akan mempunyai panel 7,6 inci dan akan dilipat ke dalam. Sementara itu, telefon layar lipat Vivo akan membawa layar utama 8 inci dan layar kedua 6.5 inci di luar, seperti yang dikutip dari The Verge, Rabu (9/6/2021).



Laporan itu tidak menyebutkan saiz telefon skrin lipat Xiaomi. Penjual China ini memang telah melancarkan telefon layar lipat Mi Mix Fold beberapa bulan yang lalu, tetapi nampaknya mereka sudah merancang pengganti.


Sementara itu, Oppo dilaporkan menunda pelancaran telefon lipatnya hingga tahun 2022. Telefon lipat mereka akan mempunyai skrin utama 7.1 inci dengan skrin kedua yang lebih kecil, sekitar 1.5 dan 2 inci.


Google telah lama dikhabarkan akan melancarkan telefon layar lipat. Pada tahun 2019, mereka mengeluarkan paten untuk layar lipat dan mengaku telah mengembangkan prototaip.


Ketika Android 12 beta dilancarkan bulan lalu, 9to5Google juga menemui kod untuk telefon lipatnya, 'Passport'. Nama ini terdapat dalam kod pada Android 12, bersama dengan kod lain untuk Pixel 6 dan Pixel 6 5G.

Tidak diketahui sama ada telefon lipat Google akan menggunakan skrin yang mereka reka sendiri, atau skrin yang dibuat oleh Samsung. Samsung sendiri dikenali sebagai syarikat kontrak yang menghasilkan komponen untuk syarikat lain seperti Apple.


Tetapi berdasarkan kebocoran sebelumnya, sekurang-kurangnya satu elemen skrin lipat di telefon Google akan dibuat oleh Samsung. ETNews sebelum ini melaporkan bahawa telefon bimbit Google yang boleh dilipat akan menggunakan kaca ultra tipis Samsung.

Previous Post Next Post

Contact Form