Janda Orang Terkaya di Dunia Berkongsi USD2.7 juta

 


MacKenzie Scott, janda lelaki terkaya di dunia Jeff Bezos, adalah seorang dermawan. Dia telah menderma sejumlah besar wang untuk amal beberapa kali. Baru-baru ini, MacKenzie, yang baru berkahwin semula dengan guru sains ini, telah kembali untuk berkongsi banyak kekayaannya.

Salah satu wanita terkaya di dunia mengumumkan sumbangan bernilai USD 2,7 juta. Wang itu akan diedarkan kepada 286 organisasi yang mempunyai kesan sosial yang besar, dari seni, kesetaraan, organisasi pendidikan hingga mereka yang menangani keganasan rumah tangga.


Ini adalah sumbangan pertama yang diumumkan setelah perkahwinan MacKenzie dengan Dan Jewett, seorang guru sains. Suaminya menyokongnya sepenuhnya.



"Saya bersama Dan, kami berusaha memberikan dana untuk perubahan. Dalam usaha ini, kami dipandu oleh kepercayaan bahawa lebih baik kemakmuran tidak tertumpu pada sejumlah kecil orang," tulisnya, seperti dikutip CNBC.


Ini adalah sumbangan utama ketiga MacKenzie dalam masa kurang dari satu tahun. Dia menjadi kaya setelah perceraiannya dari Bezos, di mana MacKenzie berhak mendapat saham 4% di Amazon.


Kekayaan MacKenzie semasa menurut Forbes adalah $ 59 bilion. Pada bulan Julai 2020, MacKenzie membuat sumbangan $ 1.7 bilion. Kemudian pada Disember lalu, dia menyumbangkan USD 4,2 jutalagi. Sekarang, ditambah dengan sumbangan USD 2.7 juta.


Sumbangan MazKenzie diberikan kepada organisasi terpilih. Beberapa waktu yang lalu, MacKenzie mengakui bahawa dia prihatin terhadap peningkatan kemiskinan akibat pandemi Corona, yang merupakan salah satu alasan dia menderma.


"Pandemik ini menghancurkan kehidupan orang Amerika yang sudah berjuang. Kos ekonomi dan kesihatan lebih buruk bagi wanita, orang kulit berwarna dan mereka yang berada dalam kemiskinan. Sebaliknya, kekayaan jutawan telah meningkat dengan ketara," kata MacKenzie.

Previous Post Next Post

Contact Form