Ngeri, terdapat banyak syarikat yang mengintip pekerja menggunakan perisian khas


 Di China, baru-baru ini, syarikat teknologi telah mengawasi dengan teliti pekerja di pejabat dengan perisian. Walaupun ditangkap melakukan perkara lain pada waktu perniagaan, mereka akan diberi amaran.

Salah satunya berpengalaman dengan Jiang Yi, bekas pekerja syarikat teknologi pertengahan di Beijing. Kepada Nikkei, dia mengakui bahawa sejak hari pertama bekerja dia diawasi oleh perisian bernama DiSanZhiYan atau mata ketiga.


"Setiap hari saya bekerja 12 hingga 16 jam menulis kod. Saya sangat letih apabila bos saya datang melambaikan kertas dan bertanya mengapa saya menonton dua video dan tidak berfungsi," katanya.



Rupa-rupanya perisian tersebut dapat memantau penggunaan internet dan masa senggang. Sebenarnya, ia boleh menjadi lebih canggih, perisian DiSanZhiYan dapat segera menghidupkan ping jika pekerja terperangkap menonton video atau aktiviti lain seperti mencari kekosongan.


"Sistem ini membuat pekerja cemas. Mereka dipantau sepanjang waktu. Tetapi kerja 996 cukup menyedihkan," kata Jiang, merujuk pada sistem kerja selama enam hari dari pukul sembilan pagi hingga sembilan malam di syarikat teknologi China.


Pembuat perisian mendakwa produknya sangat kuat dan stabil, boleh digunakan untuk pelbagai bentuk pengawasan. Sementara pelanggannya mempunyai ribuan, dari agensi kerajaan hingga syarikat teknologi.


Sistem seperti ini bukanlah hal baru di China, tetapi ada kekhawatiran bahwa sistem ini menjadi lebih ketat dan menceroboh. Jia Kai, seorang profesor di Universiti Sains dan Teknologi Elektronik, menyatakan bahawa sistem ini tidak sempurna dan tidak dapat mengambil kira faktor-faktor tertentu.


"Sebagai contoh, jika seorang pekerja syarikat teknologi hari ini demam, dapatkah program mengesannya sehingga memberikannya lebih banyak masa untuk menyelesaikan pekerjaannya? Jawapannya tidak," katanya.

Previous Post Next Post

Contact Form