Pengguna Apple Watch Secara Tidak sengaja Menelefon 911 Semasa Tidur

 


Apple memperkenalkan ciri pengesanan tidur pada peranti Apple Watchnya. Fungsi ini didakwa membolehkan pengguna mendapatkan kualiti tidur yang lebih baik.

Atas sebab ini, banyak pengguna terus memakai Apple Watch di tangan mereka, walaupun mereka sedang tidur.


Tetapi ternyata bahawa ciri ini menimbulkan masalah baru di mana banyak pengguna Apple Watch secara tidak sengaja memanggil perkhidmatan 911 ketika tidur melalui jam tangan pintar. Kenapa begitu?



Ini kerana reka bentuk Apple Watch mempunyai ciri khas untuk membuat panggilan 911 lebih mudah di mana pengguna hanya menekan butang sisi cukup lama. Oleh itu, jangan terkejut dengan posisi tidur, panggilan boleh berlaku secara tidak sengaja kerana pengguna menekannya.


Menurut laporan dari pusat panggilan 911 di Overland Park, Amerika Syarikat, mereka menerima panggilan sekitar 250 kali dalam 1 jam, yang kebanyakannya adalah panggilan tidak sengaja dari peranti Apple Watch.


Sebenarnya, ciri untuk memanggil 911 dengan menekan butang sisi untuk waktu yang lama dapat dilumpuhkan secara manual atau dengan membeli casing tambahan untuk Apple Watch. Oleh itu semoga tingkah laku menekan butang sisi tidak sengaja dapat dikurangkan.

Previous Post Next Post

Contact Form