Petisyen Dalam Talian Meminta Jeff Bezos untuk Membeli dan Makan Lukisan Mona Lisa

 


Sebagai orang terkaya di dunia, Jeff Bezos sudah tentu dapat membeli apa sahaja yang dia mahukan. sehingga ada petisyen dalam talian yang meminta Bezos membeli dan makan Mona Lisa milik Leonardo da Vinci.

Petisyen ini dibuat oleh pemuzik dari Maryland, Amerika Syarikat bernama Kane Powell. Petisyen yang dibuat di laman web Change.org telah ditandatangani oleh lebih daripada 11,000 orang.


Menariknya, petisyen ini sebenarnya dibuat setahun yang lalu tetapi hanya menarik perhatian netizen dalam beberapa minggu terakhir. Ketika ditanya mengapa dia membuat petisyen ini, Powell mengatakan dia tidak tahu.



"Pada masa itu, kami fikir 'Ini akan menjadi lucu jika ini menjadi viral,' dan kemudian kami melupakannya. Kami membagikannya di profil peribadi kami, tetapi tidak berjaya," kata Powell, seperti dikutip oleh Vice , Selasa (22/6/2021).


"Saya tidak pernah mengikuti media sosial yang besar. Saya bahkan tidak tahu apa yang harus saya fikirkan tentang apa yang berlaku sekarang."


Dengan kekayaannya yang banyak, Bezos dapat membeli Mona Lisa dengan mudah. Tetapi tidak ada yang tahu harga sebenar lukisan ikonik ini.


Stéphane Distinguin, CEO syarikat teknologi Perancis, menganggarkan harga Mona Lisa boleh mencecah 50 bilion euro jika dijual. Dia bahkan menasihati pemerintah Perancis untuk menjual lukisan ini untuk menampung kerugian ekonomi akibat wabak tersebut.


Ramai yang menganggap anggaran itu terlalu tinggi, tetapi Bezos dapat membeli lukisan itu tanpa jatuh miskin setelah itu. Berdasarkan data Forbes, Bezos kini merupakan orang terkaya di dunia dengan kekayaan USD 200 bilion.


Masalah makan Mona Lisa lebih sukar. Kerana lukisan ini dibuat dengan menggunakan cat yang mengandungi bahan berbahaya seperti timah, silika, besi oksida, timah oksida, dan lain-lain.


Ini bukan satu-satunya petisyen dalam talian yang mensasarkan Bezos. Dalam beberapa minggu terakhir, puluhan ribu orang telah menandatangani petisi yang melarang Bezos kembali ke Bumi setelah terbang ke angkasa.


Lelaki berusia 57 tahun itu memang akan melakukan perjalanan ke angkasa dengan menggunakan roket New Origin Blue Shepard pada 20 Julai. Dia akan terbang dengan saudaranya Mark, dan dua yang lain.

Previous Post Next Post

Contact Form