Samsung Melancarkan Laptop Baru dengan Prosesor Snapdragon

 


Samsung mengeluarkan dua komputer riba Windows baru yang menjalankan pemproses berasaskan ARM dari Qualcomm, iaitu Galaxy Book Go dan Galaxy Book Go 5G.

Galaxy Book Go adalah komputer riba peringkat permulaan yang harganya bermula dari USD 349. Otaknya adalah Snapdragon 7c Gen 2 yang dikeluarkan Qualcomm bulan lalu. RAM adalah 4GB atau 8GB, sementara storan eUFS adalah 64GB atau 128GB.


Layar yang digunakan adalah jenis LCD, berukuran 14 inci dan mempunyai resolusi 1080p. Galaxy Book Go setebal 14.9mm dan berat 1.38kg.



Sementara itu, Galaxy Book Go 5G menggunakan pemproses Qualcomm yang lebih hebat, iaitu Snapdragon 8cx Gen 2. Kemudian seperti namanya, komputer riba ini tentunya mempunyai sambungan 5G, berbeza dengan Galaxy Book Go yang sebenarnya mempunyai modem 4G LTE tetapi hanya mempunyai sambungan WiFi.


Kedua-duanya mempunyai beberapa spesifikasi yang hampir sama, seperti dua port USB-C, port USB-A, bicu fon kepala, kamera web 720p, dan port microSD.


Harga atau tarikh peluncuran Galaxy Book Go 5G belum diketahui, tetapi Galaxy Book Go, yang berharga USD 349, akan mula dijual pada 10 Jun.


Snapdragon 7c Gen 2 hanya dikeluarkan pada akhir bulan Mei yang lalu. Perubahan terbesar dari Snapdragon 7c Gen 2 berbanding pendahulunya adalah peningkatan kelajuan jam dari 2.4GHz hingga 2.55GHz. Kemudian cip ini masih mempunyai modem LTE bersepadu.


Kehadiran Snapdragon 7c baru diharapkan dapat mengundang lebih banyak pembuat peranti untuk menggunakan cip berasaskan ARM. Kerana Snapdragon 7c generasi pertama hanya digunakan dalam beberapa varian Chromebook.


"Snapdragon 7c Gen 2 membawa inovasi terkemuka dari portfolio pengkomputeran kami ke generasi seterusnya dari peringkat kemasukan dan peranti yang berpatutan," kata Miguel Nunes, Pengarah Kanan, Pengurusan Produk, Qualcomm Technologies. 5).

Previous Post Next Post

Contact Form