TikTok Ingin Mengumpulkan Data Biometrik Pengguna, Untuk Apa?

 


Aplikasi TikTok semakin popular, terutama di kalangan orang muda dengan kandungannya yang ringan dan menghiburkan. Tetapi sebenarnya masih banyak yang meragui keselamatan privasi mereka di TikTok.

Menurut laporan dari TechCrunch, TikTok telah membuat perubahan pada dasar privasi pengguna TikTok yang memberikan izin platform untuk mengumpulkan data biometrik pengguna.


Data biometrik merangkumi data seperti cap jari dan suara pengguna. Walau bagaimanapun, ini tidak begitu jelas. Jurucakap TikTok mengatakan bahawa mereka akan meminta persetujuan pengguna terlebih dahulu ketika proses pengumpulan data dimulai.



Dasar privasi TikTok ditetapkan sedemikian rupa sehingga hanya akan meminta persetujuan jika diperlukan secara sah.


"Kami mungkin mengumpulkan pengecam biometrik dan maklumat biometrik seperti yang ditentukan dalam undang-undang AS, seperti cetakan muka dan suara, dari Kandungan Pengguna anda. Sekiranya diperlukan oleh undang-undang, kami akan meminta persetujuan yang diperlukan dari anda sebelum pengumpulan tersebut," kata itu. dasar.


Sebelum ini, aplikasi itu diketahui telah mengumpulkan data pengguna secara rahsia di iOS 14. TikTok cuba membaca maklumat dari papan keratan pengguna. Platform Cina ini juga berpendapat bahawa tindakan ini adalah untuk memerangi tingkah laku spam.

TikTok Ingin Mengumpulkan Data Biometrik Pengguna, Untuk Apa? TikTok Ingin Mengumpulkan Data Biometrik Pengguna, Untuk Apa? Reviewed by thecekodok on 3:56:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.