5 Cadangan untuk Pembersih Udara Pintar untuk Mencegah Penularan COVID-19

 




Berita baik! Penyelidikan oleh Pusat Pengendalian Penyakit (CDC) atau Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS mendedahkan bahawa pembersih udara dengan udara partikulat dengan kecekapan tinggi (HEPA) dianggap berkesan untuk mencegah penularan COVID-19 dalaman. Saat ini, ada cukup banyak alat pembersih udara yang tersedia di pasar, tidak hanya memiliki penapis HEPA yang dapat menangkis virus, peranti ini dibuat pintar kerana dapat menyambung ke internet.

Sebelum kami memberikan cadangan, HEPA sendiri adalah sejenis penapis udara mekanikal yang berfungsi dengan menyaring 99.97% habuk, debunga, acuan, bakteria, dan sebarang zarah udara dengan ukuran 0.3 mikron (µm). Walaupun standard dan proses pensijilan HEPA tidak ditetapkan hingga tahun 1983, pengembangan filter HEPA bermula seawal Perang Dunia II.


Pada masa itu, saintis Amerika di Projek Manhattan membuat penapis HEPA pertama untuk menangkap zarah radioaktif yang dikeluarkan semasa pembuatan bom atom. Kini HEPA diguna pakai secara meluas, kebanyakannya terdapat pada alat pembersih udara.



Sekarang, di sini, kami memberikan 5 cadangan untuk pembersih udara pintar yang mempunyai penapis HEPA untuk mengelakkan penghantaran COVID-19 di dalam bilik.


Pembersih Udara Samsung

Pembersih Udara Samsung memastikan kualiti udara baik dan bersih di rumah melalui tiga penapis yang terdapat di dalamnya. Yang pertama adalah penapis pra yang menyaring habuk besar. Penapis kedua adalah penyahbauan karbon aktif untuk menghilangkan bau dan gas berbahaya. Penapis HEPA terakhir mampu menyaring zarah super kecil, termasuk bakteria dan virus.


Kelebihan lain yang ditawarkan oleh Air Purifier adalah aliran udara tiga arah sehingga peranti ini dapat diletakkan dekat dengan dinding. Kemudian penunjuk kualiti udara menyala di dalam bilik.


Dan yang paling penting, peranti boleh disambungkan ke telefon pintar sehingga dapat dikendalikan dari jarak jauh. 


Pembersih Udara Xiaomi Mi 3C

Mi Air Purifier 3C untuk memastikan udara bersih sepanjang hari. Selain penapis HEPA, pembersih udara ini mempunyai spesifikasi Kadar Penghantaran Udara Bersih atau dapat membekalkan sebanyak 320 meter padu udara bersih per jam tanpa membuat bising.


Mi Air Purifier 3CMi Air Purifier 3C Foto: Xiaomi

Plus sistem peredaran tiga dimensi 360 ° membantu membersihkan udara dalaman 106 meter persegi sekali sejam untuk disediakan

udara segar dengan cepat. Di bahagian depan terdapat skrin LED digital yang dipertingkatkan yang memaparkan maklumat masa nyata yang tepat

untuk kandungan zarah PM2.5, status Wi-Fi, dan mod operasi.


Cincin cahaya tiga warna dapat digunakan sebagai rujukan berkelajuan tinggi untuk kualiti udara dalaman, memberikan gambaran yang jelas mengenai kualiti udara yang dihirup.


Menariknya, bukan hanya melalui aplikasi Mi Home, kita dapat mengendalikannya menggunakan Google Assistant atau Alexa. 


Pembersih Udara LG PuriCare 360 ​​°

LG PuriCare 360 ​​° Air Purifier dilengkapi dengan sistem penapisan udara Safe Filter dan Ionizer. Safe Plus Filter adalah proses penyaringan udara berlapis yang dibuat oleh LG, reka bentuknya memastikan bahawa pembersihan udara tidak hanya membebaskan ruang dari zarah debu mikro dan alergen seperti penapis udara konvensional.


LG juga menyediakan penapis penghilang bau yang berfungsi untuk menghilangkan bau yang tidak menyenangkan dari bilik. Kesimpulannya, raksasa teknologi Korea Selatan ini merancang sistem penyaringan yang menggabungkan Penapis dan Pengion HEPA Gred H13 untuk menjadikannya berkesan dalam memberi perlindungan dengan menghilangkan bakteria dan virus.


Berkat penunjuk pintar, pengguna dapat memantau proses pembersihan udara dengan mudah. Apabila unit pembersih udara diaktifkan, penunjuk pintar akan secara automatik mengesan kualiti udara di dalam bilik dan kemudian memaparkannya melalui lampu dengan warna yang berbeza.


Menariknya, LG Puri Care 360 ​​° Air Purifier dilengkapi dengan ciri ThinQ yang membolehkan kawalan dan pemantauan kerja melalui telefon pintar.

Previous Post Next Post

Contact Form