Adakah Pokemon Unite sama dengan Dota 2 atau Mobile Legends? Inilah Fakta

 


Pokemon Unite secara rasmi mendarat di Nintendo Switch. Walaupun begitu, apakah permainan yang disajikan serupa dengan permainan Multiplayer Online Battle Arena (MOBA), seperti Dota 2 dan Mobile Legends?

Secara amnya, permainan moba mempunyai pertempuran pasukan 5vs5. Objektifnya adalah meminta pemain menghancurkan inti menara pangkalan lawan. Sehingga titik pembunuhan tidak menjadi penentu kemenangan perlawanan.


Tidak seperti Pokemon Unite, di mana TiMi Studio Group, sebagai pemaju, memasukkan peraturan yang cukup unik. Pemain tidak lagi menghancurkan menara, namun, ada tugas lain, yaitu mengumpulkan poin.



Mata dapat diperoleh, dengan berjaya membunuh Pokemon liar atau mengalahkan lawan. Kemudian bawa mata, ke menara yang berbentuk seperti gelung bola keranjang.


Pemenang ditentukan dari pasukan yang mempunyai mata terbanyak, sehingga masa yang diperuntukkan selesai. Menariknya, Pokemon yang digunakan dapat berkembang seperti dalam filem.


Satu lagi perkara menarik mengenai permainan ini ialah Pokemon Unite mempunyai had masa yang ketat. Jadi ia sangat berbeza dengan permainan moba seperti Dota 2, League of Legends, Mobile Legends atau Arena of Valor, yang boleh bertahan begitu lama.





Walaupun untuk ukuran Dota 2 dan League of Legends, ia boleh bertahan hingga 1 jam, ketika memasuki permainan akhir. Sementara satu perlawanan Pokemon Unite hanya memakan masa 10 minit.


Sedikit maklumat, kolaborasi permainan Moba The Pokemon Company dan TiMi Studio Group, mempunyai dua peringkat pelepasan. Pertama, ia datang ke Nintendo Switch (21/7). Kedua, melancarkan ke platform mudah alih pada September 2021.


Berita baiknya ialah Pokemon Unite dapat dinikmati secara percuma, dengan sedikit sentuhan perniagaan mikrotransaksi di dalamnya. Kemudian, ia akan menjadi permainan lintas platform, di mana Switch dan pemain mudah alih dapat bertemu dalam talian.

Previous Post Next Post

Contact Form