Ciri Baru WhatsApp Sembunyikan Sembang Selamanya, Inilah Cara Menggunakannya

 


WhatsApp mengeluarkan ciri sembang Arkib baru untuk pengguna. Fungsi ini membolehkan pengguna menyembunyikan mesej yang kurang penting tanpa perlu diganggu lagi selepas itu.

Dalam catatan blog, WhatsApp mengatakan kemas kini terbaru ini bertujuan untuk memberi pengguna lebih banyak kawalan terhadap sembang di peti masuk mereka dan fokus pada sembang yang lebih penting.


"Kami tahu bahawa tidak semuanya harus berada di barisan depan untuk anda," kata WhatsApp dalam pernyataan rasmi seperti yang dipetik dari Livemint, Rabu (28/7/2021).



"Kami ingin memastikan bahawa WhatsApp tetap menjadi tempat peribadi dan selamat di mana anda boleh bercakap dengan orang yang paling penting bagi anda dan tempat di mana anda dapat mengawal mesej anda."







Sebelum fitur chat yang Diarkibkan dilancarkan, sembang yang diarkibkan akan kembali ke peti masuk utama jika terdapat mesej baru yang memasuki sembang. Pengguna WhatsApp telah lama meminta agar chat yang diarkibkan tetap tersembunyi.


Dengan ciri baru ini, sembang yang diarkibkan akan tetap berada di folder Diarkibkan walaupun mereka menerima mesej baru. Ciri ini akan menyembunyikan sembang arkib secara kekal, kecuali pengguna memasukkannya semula secara manual ke dalam peti masuk utama.


Pengguna Whatsapp tidak akan menerima pemberitahuan jika mesej memasuki sembang arkib, kecuali jika disebutkan atau mesej mereka dibalas dalam kumpulan.


WhatsApp juga memberi pilihan kepada pengguna untuk menggunakan ciri arkib sebelumnya. Anda melakukan ini dengan melumpuhkan pilihan 'Simpan sembang diarkibkan' dalam tetapan Sembang di aplikasi.


Inilah cara menyembunyikan mesej ke arkib WhatsApp selama-lamanya:


- Buka aplikasi WhatsApp di telefon anda, kemudian ketuk dan tahan sembang yang ingin anda arkibkan


- Ketuk ikon Arkib yang menunjukkan kotak dengan anak panah di kanan atas aplikasi


- Sembang akan disimpan secara langsung di folder Diarkibkan secara kekal dan tidak akan memaparkan pemberitahuan jika ada pesan masuk. Untuk mengakses sembang yang diarkibkan, buka folder Diarkibkan di bahagian atas aplikasi WhatsApp


- Sekiranya anda ingin mengeluarkan sembang dari folder Diarkibkan dan mengembalikannya ke peti masuk utama anda, buka folder Diarkibkan, ketuk sembang yang ingin anda pulihkan, dan ketuk ikon Arkib di sudut kanan atas.


- Jika anda ingin pesan yang diarkibkan kembali ke kotak masuk utama setelah menerima mesej, buka menu tetapan di aplikasi WhatsApp, pilih opsi Sembang, dan matikan togel 'Simpan obrolan diarkibkan'.

Ciri Baru WhatsApp Sembunyikan Sembang Selamanya, Inilah Cara Menggunakannya Ciri Baru WhatsApp Sembunyikan Sembang Selamanya, Inilah Cara Menggunakannya Reviewed by thecekodok on 6:56:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.