Dikalahkan oleh Elon Musk, Jeff Bezos Lures NASA USD 2 bilion

 


Dalam misi angkasawan ke Bulan pada tahun 2024, salah satu syarikat yang dikontrak oleh NASA adalah SpaceX Elon Musk, untuk membangun sistem pendaratan bulan. SpaceX menewaskan Jeff Bezos 'Blue Origin, tetapi nampaknya orang terkaya di dunia belum berputus asa.

Tidak bersemangat, Bezos menawarkan NASA sejumlah USD 2 bilion dan sebagai balasannya, sehingga Blue Origin dapat dipertimbangkan kembali untuk membuat sistem pendaratan di Bulan.


Bezos nampaknya tahu bahawa NASA kekurangan wang. Badan angkasa legenda hanya memperoleh dana $ 850 juta dalam Kongres untuk membiayai pendarat Bulan, jauh dari cadangan $ 3.3 bilion.



"Blue Origin akan merapatkan kekurangan anggaran untuk HLS (Sistem Pendaratan Manusia) dengan membayar semua tahun fiskal semasa dan dua tahun kepada pemerintah sehingga $ 2 bilion untuk mengembalikan program ini," Jeff Bezos menulis dalam surat kepada pentadbir NASA , Bill Nelson.


Memang, pada mulanya, NASA sebenarnya berhasrat untuk memilih dua syarikat untuk dijadikan lander, tetapi terhalang oleh kekurangan dana. SpaceX kemudian dipilih kerana dianggap lebih berpengalaman dalam penerbangan angkasa dan juga lebih murah.


Bezos jelas kecewa dengan kehilangan Blue Origin bahawa dia kini berusaha meminta NASA untuk memberi peluang kepada syarikatnya. Dia juga menyampaikan kelebihan sistem pendaratan Blue Origin, yang merupakan pengembangan sistem yang digunakan untuk mendarat angkasawan Apollo 11.


"Kami membuat sistem pendaratan lunar abad ke-21 yang diilhami oleh seni bina Apollo 11 yang mempunyai banyak faedah. Salah satu yang paling penting adalah mengutamakan keselamatan," kata Bezos, yang beberapa hari lalu melesat ke angkasa.


Kemenangan SpaceX disambut dengan protes oleh Blue Origin dan Jeff Bezos kerana tidak adil, tetapi nampaknya keputusan NASA adalah muktamad. Dengan daya tarikan bilion dolar ini, Blue Origin akhirnya terlibat selain SpaceX.

Dikalahkan oleh Elon Musk, Jeff Bezos Lures NASA USD 2 bilion Dikalahkan oleh Elon Musk, Jeff Bezos Lures NASA USD 2 bilion Reviewed by thecekodok on 5:45:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.