Instagram Menyiapkan Ciri Exclusive Stories Apa Itu?


 Instagram sedang menyiapkan satu ciri baru yang disebut Exclusive Stories yang akan membolehkan pencipta memuat naik kandungan eksklusif di Stories untuk peminat mereka. Peminat yang ingin mengakses ciri ini mungkin perlu membayar yuran langganan, seperti Super Follow di Twitter.

Kewujudan ciri ini pertama kali ditemui oleh pembangun Alessandro Paluzzi. Dia telah berkongsi beberapa tangkapan skrin ciri ini ke akaun Twitternya dalam seminggu yang lalu.


Instagram mengesahkan bahawa tangkapan skrin itu memang dari prototaip dalaman yang sedang dibangunkan, tetapi belum diuji secara terbuka. Media sosial milik Facebook ini enggan berkongsi maklumat khusus mengenai ciri ini.



Walaupun tidak ada maklumat rasmi dari Instagram, cara kerja Cerita Eksklusif dapat dilihat dari tangkapan skrin yang dikongsi oleh Paluzzi. Cerita eksklusif yang dikongsi oleh pencipta akan mempunyai warna yang berbeza, iaitu ungu.


#Instagram terus menggarap cerita eksklusif untuk kelab Fan


️ Ikon Cerita Eksklusif akan berwarna ungu. pic.twitter.com/4Qzzdodeqf


- Alessandro Paluzzi (@ alex193a) 24 Jun 2021


Apabila pengguna Instagram yang lain menjumpai Cerita Eksklusif, mereka akan melihat mesej yang mengatakan bahawa kandungannya hanya dapat dilihat oleh ahli.


Oleh kerana sifatnya yang eksklusif, Cerita ini tidak boleh dijadikan tangkapan layar tetapi dapat dikongsi sebagai Sorotan. Pencipta diminta untuk menyimpan Cerita eksklusif sebagai sorotan supaya peminat baru dapat melihat kandungan eksklusif sebelumnya, seperti yang dipetik dari TechCrunch, Khamis (1/7/2021).


Kehadiran ciri Eksklusif Cerita di Instagram sebenarnya tidak terlalu mengejutkan. Ketua Instagram Adam Mosseri sebelum ini mengatakan syarikatnya meneroka ciri seperti langganan dan NFT.


Instagram bukan satu-satunya platform media sosial yang membolehkan peminat memberikan wang terus kepada pencipta kegemaran mereka. Twitter baru-baru ini membuka pendaftaran untuk ciri Super Follows, yang membolehkan pencipta berkongsi tweet eksklusif dengan peminat yang sudah melanggan.

Previous Post Next Post

Contact Form