iPhone 13 Akan Mempunyai Ciri Pengecasan Tanpa Wayar Terbalik?

 


Kebocoran iPhone 13 terus meningkat menjelang pelancarannya pada bulan September. Khabar angin terbaru mengatakan bahawa iPhone 13 akan menyokong ciri pengecasan tanpa wayar terbalik.

Khabar angin yang berasal dari tipster Max Weinbach mengatakan bahawa iPhone 13 akan mempunyai gegelung pengecasan tanpa wayar yang lebih besar. Perubahan ini dapat meningkatkan pengurusan haba dan watt yang lebih besar, sekaligus membolehkan pengecasan tanpa wayar terbalik.


Menurut Weinbach, Apple merancang untuk menjadikan gegelung pengecasan tanpa wayar di iPhone lebih besar, yang akan memperluas kawasan permukaan di mana pengecasan tanpa wayar dapat disebabkan.



Weinbach sebelum ini melaporkan bahawa iPhone 13 akan menggunakan magnet MagSafe yang lebih kuat. Dia menekankan kembali laporan ini dan mengatakan ini mungkin menjadi sebab mengapa Apple ingin meningkatkan ukuran gegelung.


Ia juga berspekulasi bahwa ukuran gegelung yang meningkat akan digunakan untuk pengecasan tanpa wayar terbalik. Fungsi ini membolehkan iPhone mengecas peranti lain, seperti AirPods, hanya dengan melekatkannya di bahagian belakang telefon, seperti yang dikutip dari MacRumors, Isnin (5/7/2021).


Menariknya, dokumen yang diajukan kepada FCC mendedahkan bahawa iPhone 12 sebenarnya mempunyai ciri pengecasan tanpa wayar terbalik yang tersembunyi. Tetapi sayangnya ciri ini tidak menjadi kenyataan.


Pada bulan Februari, Bloomberg melaporkan bahawa ciri pengecasan tanpa wayar terbalik tidak akan datang ke iPhone dalam masa terdekat. Mereka baru-baru ini mendakwa bahawa Apple merancang untuk membawa ciri ini ke iPad Pro pada tahun 2022.


Pengecasan tanpa wayar terbalik memang akan menjadikan bateri telefon habis lebih cepat, jadi masuk akal bahawa Apple merancang untuk membawa ciri ini di iPad Pro yang mempunyai bateri lebih besar daripada iPhone.


IPhone sendiri agak ketinggalan berbanding dengan telefon bimbit lain kerana ia belum mempunyai pengecasan tanpa wayar terbalik. Garis Samsung Galaxy S21, misalnya, sudah memiliki fitur pengecasan tanpa wayar terbalik 4.5W yang dapat digunakan untuk mengisi ulang daya pakai atau telefon bimbit lain.

Previous Post Next Post

Contact Form