Lebih Kukuh, iPhone 14 Pro Akan Menggunakan Titanium Alloy

 


Khabar angin mengenai iPhone 14 telah beredar, walaupun iPhone 13 sekarang belum dilancarkan. Berita terkini mengatakan versi iPhone 14 Pro akan menggunakan bingkai aloi titanium yang lebih kukuh.

Menurut laporan dari JP Morgan Chase, iPhone 14 akan membawa banyak penambahbaikan, salah satunya adalah penggunaan bingkai aloi titanium. Rangka ini akan dibuat secara eksklusif oleh Foxconn, seperti dikutip dari MacRumors, Selasa (27/7/2021).


Pada masa ini, bahan yang digunakan untuk membuat bingkai iPhone 12 adalah aluminium dan keluli tahan karat. Jika dibandingkan dengan keluli tahan karat, aloi titanium mempunyai banyak kelebihan.



Titanium mempunyai tahap kekerasan yang lebih tinggi menjadikannya lebih tahan terhadap calar, dan kekakuannya menjadikan bahan ini lebih tahan terhadap lenturan.


Titanium juga sekuat baja tetapi 45% lebih ringan, dan dua kali lebih kuat daripada aluminium. Bahan ini juga lebih anti karat daripada bahan campuran lain.


   

Tetapi penggunaan titanium di iPhone 14 juga mempunyai kekurangannya. Minyak dari cap jari dapat dilihat dengan lebih jelas pada permukaan aloi titanium dan titanium, yang dapat meninggalkan tanda yang kelihatan tidak menarik. Sifat titanium yang sukar juga menjadikannya sukar untuk terukir.


Sepertinya Apple telah memikirkan cara untuk menyelesaikan dua masalah ini. Berdasarkan paten yang telah didaftarkan, Apple sedang meneliti penggunaan lapisan oksida tipis untuk permukaan logam yang dapat mengurangi penampilan cap jari pada perangkat.


Di samping itu, Apple juga mendedahkan proses peledakan, pengukiran, dan kimia yang dapat memberikan kemasan berkilat pada permukaan titanium sehingga kelihatan lebih menarik.


Apple sendiri sebelumnya telah menggunakan bahan titanium dalam beberapa model Apple Watch Series 6. Apple Card fizikal juga menggunakan bahan titanium.


Laporan dari JP Morgan Chase juga mengesahkan khabar angin bahawa Apple tidak akan melancarkan mini iPhone 14 dengan skrin 5,4 inci. Sebelum ini, penganalisis Apple Ming-Chi Kuo mengatakan bahawa Apple hanya akan menawarkan iPhone 14 dalam dua saiz, 6.1-inci dan 6.7-inci.


Laporan tersebut juga menyebutkan bahawa fitur Touch ID akan kembali ke iPhone dalam bentuk baru, iaitu dengan menggunakan sensor cap jari di bawah layar atau di sisi telefon.

Previous Post Next Post

Contact Form