Perbandingan Redmibook 15 Vs INBook X1


 Xiaomi RedmiBook 15 dilancarkan secara rasmi di pasaran, kehadirannya langsung mencabar INBook X1, yang baru diperkenalkan oleh Infinix. 

RedmiBook 15 bukanlah komputer riba pertama yang dibuat oleh Xiaomi. Tetapi ia menjadi komputer riba pertama yang mereka bawa ke pasaran.


Sedangkan INBook X1 adalah komputer riba pertama yang dilancarkan oleh Infinix di dunia setelah lebih memfokuskan pada peranti telefon pintar. Mana satu yang lebih menarik dari kedua-duanya?



Berikut adalah perbandingan RedmiBook 15 vs INBook X1 berdasarkan spesifikasi yang mereka berdua sajikan.


Dimensi

INBook X1 kelihatan lebih kecil dengan dimensi 323.5 x 219.5 x 16.3 mm sehingga beratnya lebih ringan, iaitu 1.48 kg. Untuk RedmiBook 15, ia memiliki ukuran 363,8 x 243,5 x 19,9 mm, walaupun demikian, beratnya tidak 2 kg, tepatnya, hanya 1,8 kg.


Infinix menutupi badan komputer riba pertamanya dengan bahan logam. Terdapat dua pilihan warna yang diberikan, iaitu Kelabu dan Merah.







Sekiranya RedmiBook 15 mempunyai bahan polikarbonat. Xiaomi hanya menyediakan satu pilihan warna, iaitu Charcoal Grey


Skrin

Seperti namanya, RedmiBook 15 hadir dengan skrin yang lebih luas dengan ukuran 15.6 inci. Sementara INBook X1 menawarkan skrin 14 inci.


Walaupun begitu, bezel layar komputer riba Infinix lebih tipis, hanya 4.19mm, sehingga memberikan kesan lapang ketika dilihat. Selain itu, skrin INBook X1 dapat dibuka hingga 180 darjah.


Kedua-dua peranti ini mempunyai resolusi Full HD.


Pemproses

Kedua-dua komputer riba ini mempunyai pemproses Intel Core i3. Tetapi yang digunakan oleh Infinix adalah generasi ke-10, iaitu Intel Core i3-1005G1.


Sementara Xiaomi bergantung pada pemproses Intel Core i3 generasi ke-11 yang lebih baru. Di atas kertas, Intel Core i3-1115G4 lebih unggul daripada cip yang terdapat di INBook X1.


Tetapi Infinix menyertakan memori dalaman PCIe SSD 256 GB yang mempunyai kelajuan pemindahan data yang lebih pantas daripada SSD SATA 256 GB yang tertanam di RedmiBook 15.


RAM kedua-dua komputer riba adalah 8 GB.


Pelabuhan

Infinix dan Xiaomi menyediakan port yang cukup lengkap ke komputer riba masing-masing. Walau bagaimanapun, INBook X1 lebih menarik kerana mempunyai USB Type C untuk pemindahan dan pengecasan data.

Terdapat juga butang suis kamera untuk mematikan kamera web. Selebihnya INBook X1 mempunyai 2 x USB 3.0, 1 x USB 2.0, HDMI, slot Kad microSD, bicu audio 3.5 mm dan Keshington.


Untuk RedmiBook 15 menyediakan 2 x USB 3.2, 1x USB 2.0, Ethernet, bicu audio 3.5 mm, Kad SD dan Keshington.


Bateri

Bateri INBookX1 mempunyai kapasiti 50Wh yang menjanjikan penggunaan sehingga 13 jam. Sedikit perbezaannya ialah RedmiBook15 dilengkapi dengan bateri 46Wh yang diklaim tahan 10 jam.


Menariknya, kedua-dua komputer riba ini dilengkapi dengan pengecas yang menyokong 65W sehingga mengecas bateri lebih pantas. Namun, kerana Infinix menyediakan pengecas USB Type C dalam pakej penjualan, ia dapat digunakan untuk mengisi ulang telefon bimbit agar lebih ringkas.


Ciri

The RedmiBook 15 dan INBook X1 mempunyai ciri yang serupa. Terdapat kamera web 720p, pembesar suara dengan DTS, Bluetooth dan WiFi 2.4Ghz / 5GHz.



Jadi berminat dengan detik RedmiBook 15 atau INBook X1? Isi ruangan komen ya

Previous Post Next Post

Contact Form