Rashford Jadi Korban Rasisme, Ini adalah Tindakan Twitter dan Instagram


 Selepas kekalahan England dalam final Euro 2020, tiga pemain kulit hitam yang gagal melakukan penalti dihujani komen menghina dan rasis di Twitter dan Instagram. Kedua-dua platform media sosial itu segera bergerak pantas untuk menghapus komen yang tidak sesuai.

Marcus Rashford, Jadon Sancho dan Bukayo Saka menjadi sasaran komen rasis di media sosial setelah gagal menjaringkan gol dalam penentuan penalti, ketika Itali menang 3-2. Mereka menerima banyak komen yang tidak sopan, ada yang memberitahu mereka untuk meninggalkan UK, kepada emoji yang tidak sesuai.


Jurucakap Twitter mengatakan bahawa tidak ada tempat di platform mereka untuk pengguna menghantar komen rasis dan mengganggu kepada Rashford et al. Sejak final Euro 2020 berakhir, Twitter mengatakan telah menghapus lebih dari 1,000 tweet dan melarang beberapa akaun kerana melanggar peraturan mengenai gangguan dan kandungan benci.



"Kami secara proaktif terlibat dan terus berkolaborasi dengan rakan kami di seluruh komuniti bola sepak untuk mengenal pasti cara untuk menangani masalah ini secara kolektif dan akan terus memainkan peranan kami dalam membendung tingkah laku yang tidak dapat diterima ini - baik dalam talian dan luar talian," kata jurucakap itu. , seperti dipetik dari The Verge, Selasa (13/7/2021).


Jurucakap Facebook mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai angka tertentu untuk dibagikan, tetapi mengatakan mereka telah menghapus komen dan akaun yang mengirim penghinaan kepada pemain England dan akan terus mengambil tindakan terhadap akaun yang melanggar peraturannya.


Pemain Inggeris yang menerima komen yang tidak sesuai juga dinasihatkan untuk mengaktifkan ciri 'kata-kata tersembunyi' di Instagram yang dapat menyaring komen yang mengganggu sehingga mereka tidak masuk ke mesej langsung.


Tidak hanya di Twitter dan Instagram, Vice melaporkan komen yang lebih ekstrem, termasuk komen yang mengancam pemain, juga terdapat di saluran Telegram kumpulan supremasi kulit putih.

Previous Post Next Post

Contact Form