Reka Bentuk Telefon Vivo Paten dengan Kamera Terbang

 


Vivo nampaknya merancang untuk mengembangkan telefon dengan reka bentuk yang unik. Penjual China itu baru sahaja mendaftarkan paten untuk reka bentuk telefon bimbit dengan kamera yang boleh dilepas dan penerbangan gaya drone.

Paten tersebut ditemui oleh blog LetsGoDigital. Menurut laporan LetsGoDigital, paten ini didaftarkan dengan Organisasi Harta Intelek Dunia (WIPO) tahun lalu dan diterbitkan pada 1 Julai 2021.


Paten mengandungi beberapa gambar yang menunjukkan telefon dengan reka bentuk yang agak tradisional. Skrin kelihatan besar dengan butang kuasa dan kelantangan di sebelah kanan.



Tetapi di bahagian atas telefon ada slot yang dapat dikeluarkan dan mengeluarkan modul kamera yang dilengkapi dengan baling-baling seperti drone. Kamera terbang ini mempunyai empat baling-baling, dua kamera dan sensor inframerah.


Kamera ini juga mempunyai bateri sendiri yang boleh diisi semula semasa telefon sedang dicas. Pengendali drone mungkin dapat mengoperasikan kamera ini menggunakan telefon bimbit untuk mengambil gambar atau video dari ketinggian.


Reka bentuk telefon kamera terbang berpaten Vivo Reka bentuk telefon kamera terbang berpaten Vivo Foto: LetsGoDigital

Walaupun masih dalam bentuk konsep, telefon Vivo yang unik ini mempunyai kelebihan tersendiri. Contohnya, jurugambar yang enggan membawa drone besar boleh bergantung pada kamera terbang ini.


Tetapi konsep ini juga mempunyai kekurangannya. Sekiranya Vivo ingin memasukkan drone ini ke dalam badan telefon, maka ukurannya mesti dibuat setipis mungkin. Tetapi drone yang terlalu ringan dan nipis akan mudah dibawa angin dan sukar dikawal.


Ruang yang diambil oleh drone di badan telefon juga akan mempengaruhi bahagian dalamannya. Vivo terpaksa melakukan pengorbanan, misalnya dengan menggunakan bateri yang lebih kecil.


Selain itu, jika kamera ini sering masuk dan keluar dari badan telefon, dikhuatiri air dan habuk akan mudah memasuki bahagian dalam telefon bimbit.


Tidak diketahui sama ada Vivo akan membuat dan melancarkan telefon unik ini, kerana tidak semua paten berdaftar akan menghasilkan produk jadi. Tetapi sekurang-kurangnya mereka berjaya membayangkan reka bentuk telefon yang inovatif.

Previous Post Next Post

Contact Form