Pembangun Membayar USD 25,000 Sehingga Permainan Boleh Muncul di PS Store


 Sangat mahal! Para pengembang harus mendeposit sejumlah uang, yaitu USD 25,000 , sehingga permainan mereka dapat ditampilkan di PlayStation Store. Tambahan, pengurangan penjualan sebanyak 30 peratus dari setiap permainan yang dijual.

Iain Garner, Pengasas bersama studio permainan Neon Doctrine, mempunyai pendapat mengenai sistem tersebut. Dalam utas yang dikongsi di Twitter peribadinya, Garner tidak menyatakan platform yang dimaksudkan.


"Jadi ini adalah utas mengenai Platform X. Saya tidak akan sepenuhnya menentukan Platform yang dimaksudkan. Tetapi ini adalah pengendali konsol yang sangat berjaya dan tentunya tidak mempunyai produk Game Pass," tulis Garner



Dia menjelaskan bahawa Platform X tidak memberi kemampuan kepada pengembang untuk menguruskan permainan mereka. Untuk mendapatkan promosi, pembangun permainan harus melalui tahap yang cukup rumit.


"Anda harus melalui rintangan, mengemis dan memohon agar dapat mempromosikan permainan di tingkat manapun. Lebih-lebih lagi, anda harus membuat blog yang berkaitan dengan permainan," tulis Garner.


OKEY. Saya cukup marah untuk membakar beberapa jambatan. Kerana secara jujur, apa gunanya jambatan yang saya tidak dibenarkan melintasi.


Jadi, inilah utas mengenai Platform X. Saya tidak akan menentukan Platform X tetapi ia adalah pengendali konsol yang sangat berjaya dan tidak mempunyai Game Pass! pic.twitter.com/OJ2ZJz9BNy


- Iain Garner (@NeonIain) 30 Jun 2021







Walaupun dia tidak mengatakan secara terperinci Platform X yang dimaksud, tetapi melalui Screenrant, kritikan yang dibuatnya ditujukan kepada Sony. Ini juga mempertimbangkan bahawa perkhidmatan tersebut tidak mempunyai Game Pass (Xbox).


Garner menambah bahawa beberapa langkah mesti diambil agar permainan dapat ditampilkan di kedai, iaitu membuat treler khas yang berkaitan dengan permainan di platform, menulis blog, dan termasuk akaun media sosial. Walaupun dapat melancarkan permainan dengan harga yang diskaun memerlukan persetujuan pemilik konsol dan itu juga sangat terhad.


Lebih buruk lagi, diperhatikan bahawa semua tahap rumit dapat dilewati dengan membayar sejumlah uang, berjumlah USD 25,000. Selain itu, peraturan yang memberatkan yang memerlukan pemaju untuk menyetujui setiap permainan akan ditolak sebanyak 30 persen dari pendapatannya, yang ditunjukkan kepada pemegang platform.


Pada akhir utas, Garner juga mempromosikan permainan pasukannya, yang membawa kepada Steam. Di sana, permainan mereka juga dipotong dan sepertinya tidak ada kesukaran untuk melakukannya.

Previous Post Next Post

Contact Form