Review Asus RT-AX82U: Penghala WiFi 6 Menjadikan Permainan, Streaming dan WFH Lebih lancar


 Selain komputer riba, Asus melengkapkan ekosistem permainannya dengan rangkaian aksesori dan komponen sokongan. Salah satunya adalah Asus RT-AX82U AX5400, ini adalah penghala yang direka untuk pemain.

Bukan hanya mempunyai dua jalur, penghala ini menyokong WiFi 6. Itulah sebabnya gergasi teknologi Taiwan ini berani menjanjikan Asus RT-AX82U yang mempunyai prestasi tinggi yang menjadikan aktiviti permainan lebih lancar.


Adakah betul? Berikut adalah tinjauan ringkas penghala Asus RT-AX82U AX5400



Reka bentuk

Hebat, kata-kata yang keluar ketika pertama kali melihat Asus RT-AX82U. Reka bentuk penghala ini berbeza dengan kebanyakan peranti seumpamanya.


Bentuk penghala sukar digambarkan tetapi mempunyai nuansa futuristik. Ia dibalut dengan kemasan hitam matte dengan bahagian depan yang kelihatan seperti saluran udara dari kapal angkasa yang langsung berubah seperti dua mata robot ketika lampu RGB menyala.


Dua lampu RGB dapat diubah warnanya sesuai dengan pengaturan yang diinginkan oleh pengguna. Berpusing ke belakang, ada empat antena yang melekat ke atas, antena tidak dapat dilepaskan tetapi dapat disesuaikan arah.


Kemudian di bawahnya terdapat sebilangan port. Asus menyediakan port Gigabit Ethernet khusus untuk menyambung ke modem, empat port Gigabit Ethernet tambahan untuk menyambung ke peranti lain (salah satunya dimaksimumkan untuk peranti permainan), satu port USB 3.1 untuk berkongsi peranti penyimpanan USB di rangkaian dan butang kuasa .


Di pinggir atas sebelah kiri terdapat empat lampu indikator yang memberikan maklumat sambungan sekilas. Ini menunjukkan daya, sambungan WAN, dan masing-masing dari dua frekuensi WiFi.


Bahagian bawah penghala penuh dengan ventilasi, terdapat sinki logam untuk aliran udara yang lebih baik. Semua itu akan meningkatkan prestasi terma penghala ini.


Spesifikasi

Asus RT-AX82U adalah penghala tanpa wayar premium. Oleh itu spesifikasi yang dimiliki adalah tinggi. Ia dikuasakan oleh pemproses tri-teras 1.5 GHz, dengan RAM 512 MB dan storan kilat 256 MB.


Seperti disebutkan sebelumnya, penghala ini menyokong WiFi 6 yang mempunyai saluran 160 MHz. Ini bermaksud bahawa sambungan WiFi anda boleh melebihi kelajuan Gigabit dalam keadaan yang tepat dan menggunakan peranti yang disokong.


Penghala ini menyokong dual-band. Pada jalur 2,4 GHz, kelajuan maksimum 574 Mbps dijanjikan, sementara frekuensi 5Ghz mencapai 4,804 Mbps. Apabila digabungkan, kelajuan yang ditawarkan adalah sehingga 5,400 Mbps.


Asus RT-AX82U juga menyokong OFDA, MU-MIMO, beamforming, dan standard keselamatan peribadi WPA3 terkini. Penghala ini juga serasi sepenuhnya dengan peranti 802.11ac (WiFi 5) dan 802.11n (WiFi 4).


Ciri

Asus menyediakan antara muka yang ringkas dan lengkap pada penyediaan penghala melalui desktop. Menu diletakkan di sebelah kiri skrin, mudah bagi pengguna untuk mengakses dan melihat-lihat.


Tetapi lebih mudah untuk membuat tetapan melalui telefon bimbit menggunakan aplikasi Asus Router yang boleh dimuat secara percuma di App Store dan Play Store.


Antaramuka terasa intuitif, memudahkan pengguna menyiapkan penghala mereka. Melalui aplikasi ini kita dapat mengatur warna lampu RGB yang ingin kita tampilkan di bagian depan penghala, serta memberikan bagaimana gaya lampu menyala. Terdapat pilihan statik, pernafasan, gelombang, tenda, kecerunan, evolusi dan pelangi.


Melalui aplikasi Asus Router kita dapat dengan mudah mengaktifkan mod permainan hanya dengan satu sentuhan. Apabila dihidupkan, port yang digunakan untuk permainan akan dimaksimumkan. Oleh itu, mengurangkan kelewatan, meningkatkan daya tindak yang akhirnya memberikan pengalaman permainan yang lebih baik.


Penghala ini mempunyai fitur Adaptive QoS untuk mengutamakan lalu lintas internet sesuai dengan kegiatan pengguna. Terdapat beberapa profil untuk dipilih, masing-masing sesuai untuk senario penggunaan yang berbeza, seperti streaming media, bekerja dari rumah, belajar dari rumah, melayari web dan pemindahan fail. Setelah dipilih, penghala secara automatik akan mengoptimumkan rangkaian mengikut profil yang dipilih.


Asus juga menyediakan AiProtection yang merangkumi perlindungan dalam talian masa nyata percuma untuk kehidupan yang dikuasakan oleh ciri Trend Micro dan Parental Control Terdapat juga AiMesh yang membolehkan menggabungkan beberapa router AiMesh untuk membentuk rangkaian jaringan WiFi untuk liputan WiFi yang lebih kuat.


Persembahan

Kami menguji penghala ini dengan jarak jarak jauh. Hasilnya, rangkaian Asus RT-AX82U sangat baik. Pada jarak 20 meter dari posisi penghala ini, ia masih mendapat isyarat WiFi untuk mengalirkan Netflix dengan lancar.


Bercakap mengenai penstriman, kami mencuba menggunakannya untuk menonton kandungan 4K UHD. Selama kandungan dimainkan, streaming berjalan lancar tanpa kehilangan kualiti video. Walaupun saya cuba memainkan kandungan 8K di YouTube, tidak ada buffering sama sekali.


Sayangnya, ketika menguji mod permainan pada penghala ini, kami hanya menggunakan permainan mudah alih, iaitu Call of Duty (COD) Mobile. Jadi kehebatan ciri ini tidak dirasakan, mungkin harus menggunakan konsol atau komputer yang disambungkan ke ethernet.


Pendapat Kami

Asus RT-AX82U AX5400 adalah penghala WiFi6 yang mampu. Kerana penghala ini mempunyai prestasi, julat dan kestabilan yang sangat baik.


Asus juga menyertakan fitur pengoptimuman sesuai dengan keperluan pengguna, mulai dari permainan, menikmati perkhidmatan streaming hingga WFH. Selain itu, aplikasi ini memudahkan pengguna untuk mengatur Asus RT-AX82U.


Sekiranya anda seorang pemain permainan, adalah wajar untuk melamar penghala ini. Walaupun tidak sesuai untuk menggunakannya, lebih-lebih lagi terdapat ciri kawalan ibu bapa yang dapat melindungi bayi daripada mengakses kandungan yang tidak sesuai dengan usianya.

Review Asus RT-AX82U: Penghala WiFi 6 Menjadikan Permainan, Streaming dan WFH Lebih lancar Review Asus RT-AX82U: Penghala WiFi 6 Menjadikan Permainan, Streaming dan WFH Lebih lancar Reviewed by thecekodok on 6:34:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.