Review Infinix INBook X1 Pro: Rupa & Prestasi Laptop OK!

 


Infinix baru-baru ini memberikan kejutan dengan mempersembahkan INBook X1. Itu komputer riba pertama mereka.

Dengan menggunakan pelbagai telefon bimbit yang pernah dibuatnya, komputer riba ini menggabungkan spesifikasi tinggi yang dibungkus dengan harga yang rendah untuk kelasnya.


INBook X1 hadir dalam tiga varian. Yang paling rendah dikuasakan oleh Intel Core i3 dan yang tertinggi dikuasakan oleh Intel Core i7 .



Model tertinggi ini dinamakan INBook X1 Pro, dan komputer riba inilah yang disertakan dengan Kami. Berikut adalah ulasan ringkas mengenai komputer riba Infinix yang paling berkuasa.


Reka bentuk

Infinix merancang komputer riba pertamanya dengan baik. Membawa bahan logam dengan sudut tajam memberikan kesan moden.


   



Menariknya, badan INBook X1 Pro dikuasai oleh warna merah terang yang digabungkan dengan akses garisan pada penutup. Tetapi tidak ada kesan murah jika dilihat, sebaliknya terasa premium dan elegan.


Walaupun kaku, engsel terasa pekat semasa anda membuka penutupnya. Di bahagian atas terdapat bezel yang menonjol, untungnya tidak terlalu tebal dan ini sangat membantu ketika membuka komputer riba ini.


Dimensi dan beratnya setanding dengan ultrabook jarak menengah. INBook X1 Pro berukuran 323.5 x 219.5 x 16.3 mm, sementara berat 1.48 kg.


Pelabuhan dan Sambungan

Infinix menyediakan port yang sangat lengkap. Bahagian kanan mempunyai slot pembaca microSD, bicu audio 3.5 mm, USB jenis A 2.0, USB Type A 3.0 dan kunci Kensington.



Sementara di sebelah kiri terdapat port penyesuai AC, HDMI 1.4, USB Type A 3.0, dua port USB Type C dan suis pemutus kamera. Walaupun mempunyai penyesuai AC, dalam pakej penjualan pengecas dengan USB Type C disediakan.


Walaupun tidak mempunyai port ethernet, INBook X1 Pro mempunyai sambungan WiFi 6 yang menawarkan kelajuan pemindahan yang tidak kalah cepat. Komputer riba ini juga disokong oleh Bluetooth 5.2.



Skrin

Komputer riba INBook X1 Pro membawa skrin 14 inci dengan resolusi Full HD. Bezel atas, kiri dan kanan agak nipis memberikan kesan lapang.


Panel IPS memberikan warna yang baik, melihat dari sudut mana pun selesa. Cuma penglihatan dikurangkan ketika digunakan di luar rumah, kami berusaha memaksimumkan kecerahan dan tidak membantu.


Skrin INBook X1 Pro boleh diregangkan hingga 180 darjah. Ini akan menjadikannya lebih mudah jika anda ingin menunjukkan sesuatu di skrin tanpa perlu memutar komputer riba.


Papan Kekunci dan Pad Sentuh

Permukaan kekunci papan kekunci yang diperbuat daripada matte memberikan keselesaan, tidak lembut Jadi itu perlu ditindas jika dibandingkan dengan kelasnya.


Pad jejak itu sendiri cukup lapang. Permukaannya licin, yang menjadikan navigasi lebih mudah. Cuma klik di bawah menjadikannya sukar dan terasa lemah.



Persembahan

INBook X1 Pro dikuasakan oleh pemproses Intel Core i7-1065G7 generasi ke-10 yang disepadukan dengan GPU Iris Plus G7. Disusun dengan RAM 16 GB LPDDR4x dan 512 GB PCIe 3.0 SSD, proses mutitasking tidak mempunyai sedikit pun masalah.


Begitu juga ketika menggunakan komputer riba ini untuk bermain permainan Dota 2 dengan lancar. Malah haba yang dihasilkan oleh komputer riba ini masih selamat. Ini tidak dapat dipisahkan dari sistem penyejukan Ice Storm 1.0.


Kami sempat membuat penanda aras menggunakan Cinebench R23. Markah teras tunggal mendapat 1184 mata, sementara 3200 mata multicore. Angka ini terdapat pada komputer riba rata-rata dengan Intel Core i7-1065G7.


Bateri

Infinix menyertakan bateri polimer lithium berkapasiti cukup besar, iaitu 55 Whr yang diklaim mampu bertahan hingga 13 jam untuk melayari web tanpa henti. Apabila kita menggunakan komputer riba ini, ia hanya bertahan sehingga 9 jam.


Walaupun tidak sesuai dengan tuntutan, sekurang-kurangnya komputer riba ini dilengkapi dengan ciri pengecasan pantas 65W.


Untuk mengecas dengan pantas, ciri Pengecas Pantas 65W dengan PD3.0 disediakan. Tidak sampai dua jam untuk mengisi bateri INBook X1 Pro.


ciri-ciri

Infinix menyediakan banyak ciri pada komputer riba ini. Terdapat sensor cap jari untuk keselamatan akses, prestasinya cukup pantas dalam mengimbas cap jari.


Kualiti kamera web tidak begitu istimewa, terutamanya jika anda menggunakan panggilan video pada waktu malam. Tetapi ada butang suis untuk mematikan kamera web dengan mudah.


Jangan terlepas ciri DTS pada pembesar suara. Tidak buruk untuk meningkatkan suara ketika digunakan untuk streaming muzik atau menonton filem dari komputer riba ini.


pendapat Kami

Sebagai komputer riba pertama, nampaknya Infinix tidak mahu ceroboh. Dari penampilan itu telah dibuat menawan sehingga mata tergoda untuk melihat.


Pelabuhan yang disediakan lengkap sehingga dapat menyokong aktiviti. Prestasi yang ditunjukkan adalah pada rata-rata peranti di kelasnya.


Hayat bateri juga mencukupi untuk menyokong aktiviti, terutamanya diberikan sokongan pengecasan pantas yang menjadikan pengisian daya cepat.


Hanya beberapa kekurangan yang dirasakan ketika menggunakannya, mulai dari kamera web yang masih kabur hingga pad sentuh yang mungkin dapat ditingkatkan lebih jauh pada generasi berikutnya.


Tetapi memandangkan harga komputer riba , kekurangannya masih boleh ditoleransi. Tetapi yang pasti ialah Infinix INBook X1 boleh menjadi rakan untuk bekerja atau belajar dalam talian dengan keperluan lebih lanjut.

Previous Post Next Post

Contact Form