TikTok Resume, Cara Baru Untuk Memohon Pekerjaan

 


TikTok dilaporkan sedang menguji fitur baru yang disebut TikTok Resume, yang memungkinkan pengguna untuk melamar pekerjaan dengan mengirimkan resume video ke berbagai perusahaan.

Resume TikTok ini berasal dari kandungan yang muncul secara organik dari interaktif pengguna di platform seperti #CareerTok serta inisiatif korporat yang disengajakan untuk mempengaruhi pelajar kolej dan pengguna yang lebih muda.


Sejauh ini terdapat lebih dari 30 syarikat yang telah mendaftar untuk menerima resume sebagai permohonan pekerjaan untuk percubaan ciri yang akan berlangsung hingga 31 Julai.



Untuk membuat permohonan pekerjaan di TikTok, pengguna mesti membuat resume video. Selepas itu pengguna memuat naiknya ke TikTok dan kemudian menghantar videonya kepada perekrut melalui aplikasi.


Dalam fitur TikTok Resume, ada video instruksional yang mengesyorkan pengguna ketika mengajukan permohonan agar tidak menyertakan maklumat yang berkaitan dengan kenalan peribadi, seperti alamat e-mel dalam video yang akan dikongsi secara terbuka.


Sebilangan pekerjaan yang disenaraikan di TikTok Resume adalah mereka yang mencari calon pekerjaan yang sudah biasa dengan pembuatan kandungan di platform.


Sebagai contoh, Alo Yoga akan menyewa jawatan pengurus media sosial melalui TikTok Resume, mereka yang memohon akan diminta untuk mengembangkan strategi pemasaran jenama di TikTok dan dapat berkolaborasi dengan influencer.


Kemudian syarikat lain menggunakan TikTok Resume untuk mencari hos video dan pengeluar yang dapat merangkumi pelbagai platform seperti senarai pekerjaan Detroit Pistons di TikTok Resume.


Percubaan ciri TikTok Resume ini tentatif, tetapi menunjukkan bagaimana TikTok sudah memikirkan latihan dan pemasangan ekosistem untuk pencipta kandungan profesional untuk meningkatkan pengaruh mereka.


Oleh itu TikTok Resume menjadi cara mudah untuk menandingi syarikat yang akan menyediakan pekerjaan sepenuh masa untuk remaja yang mahir dan berpengaruh.


Pengujian ciri TikTok Resume akan bermula dari 7 hingga 31 Julai 2021. Dan bagi calon pekerja yang mempunyai resume yang panjang, TikTok telah melancarkan ciri video dengan jangka masa sehingga tiga minit.

Previous Post Next Post

Contact Form