InstaForex

8 Perkara Pelik Yang Terjadi Sekiranya Bumi Datar

 


Bumi yang kita tinggali sekarang berbentuk bulat. Tetapi ada kumpulan tertentu yang percaya bahawa Bumi itu rata.

Jadi apa yang akan berlaku sekiranya Bumi benar-benar rata? Adakah kehidupan di Bumi yang rata akan sama seperti di Bumi sfera? Berikut adalah lapan keanehan yang akan berlaku di Bumi yang rata, seperti yang dipetik dari Live Science, Ahad (30/7/2021).


1. Tiada graviti

Berdasarkan perhitungan James Clerk Maxwell, seorang ahli matematik dan ahli fizik dari tahun 1850-an, Bumi yang berbentuk seperti cakera tidak dapat diciptakan dalam keadaan graviti semasa.



Sementara itu, ahli geofizik Universiti Columbia James Davis mengatakan pada graviti Bumi yang rata mungkin menarik semua objek ke arah pusat cakera, iaitu Kutub Utara.


Dalam senario ini, semakin jauh dari Kutub Utara, semakin mendatar tarikan graviti. Ini pasti akan menjadikan kehidupan di dunia menjadi huru-hara.


2. Suasana akan hilang

Tanpa graviti, Bumi yang rata tentu tidak dapat mengekalkan atmosfer yang mengelilinginya kerana tarikan graviti dapat mengekalkan lapisan pelindung Bumi ini.


Sekiranya tidak ada atmosfer, maka langit pada waktu siang akan menjadi hitam kerana cahaya matahari tidak lagi menyebar ketika memasuki atmosfera dan menjadikan langit menjadi biru seperti yang kita tahu.


Tanpa perlindungan atmosfera, kehidupan di Bumi pasti akan musnah. Air akan segera menguap di ruang angkasa dan suhunya akan turun secara drastik sehingga baki air akan segera membeku.


3. Hujan mendatar

Sekiranya graviti menarik ke arah pusat Bumi yang rata, dalam hal ini Kutub Utara, air hujan juga akan menunjuk ke arah pusat yang sama. Ini kerana hujan dapat turun ke Bumi berkat graviti dan akan turun pada titik dengan tarikan graviti terkuat.


Oleh itu, hujan 'normal' hanya akan berlaku di pusat Bumi yang rata di mana tarikan graviti paling kuat. Lebih jauh dari Kutub Utara, hujan akan mengalir secara mendatar.


Air di sungai dan laut juga akan menunjuk ke Kutub Utara, yang bermaksud semua air di Bumi akan tertumpu di pusat planet dan kering di hujungnya.


4. GPS tidak berfungsi

Kemungkinan besar satelit tidak akan wujud di Bumi yang rata kerana sukar mengorbit kawasan yang rata. Ahli geofizik Universiti Columbia James Davis meramalkan bahawa walaupun GPS tidak akan berfungsi di Bumi yang rata.


GPS di telefon kita hari ini bergantung pada Sistem Satelit Navigasi Global (GNSS). Bukan hanya itu, GPS juga berfungsi untuk maklumat perjalanan dan untuk mencari pemanggil panggilan kecemasan, jadi anda dapat membayangkan betapa huru-hara kehidupan di Bumi tanpa GPS.

5. Perjalanan mengambil masa lebih lama

Perjalanan dari satu titik ke titik yang lain di Bumi yang rata boleh memakan masa lebih lama. Bukan hanya kerana GPS tidak berfungsi tetapi juga kerana jarak yang mesti dilalui semakin panjang.


Menurut teori Bumi rata, Kutub Utara berada di pusat Bumi dan Antartika adalah dinding ais gergasi di pinggir planet ini. Kerana mereka tidak dapat terbang mengelilingi Bumi dan terpaksa menyeberangnya, jangka waktu perjalanan akan meningkat dengan ketara.


Contohnya, jika anda ingin terbang dari Australia ke stesen McMurdo di Antartika yang berada di seberang peta Bumi rata, anda harus terbang melalui Kutub Utara, serta Amerika Utara dan Amerika Selatan.


6. Tiada aurora

Bumi sfera mempunyai medan magnet yang membongkok mengelilingi planet dari satu tiang ke tiang yang lain. Medan magnet ini terbentuk dari logam lebur yang mengelilingi teras Bumi yang kemudian menghasilkan arus elektrik.


Di Bumi yang rata, tanpa teras padat yang menghasilkan medan magnet, lapisan pelindung itu tidak akan wujud. Begitu juga, aurora atau Lampu Utara terbentuk apabila zarah-zarah bermuatan dari matahari bertabrakan dengan molekul oksigen dan nitrogen di magnetosfera, melepaskan tenaga dalam bentuk pertunjukan cahaya auroral.


Tetapi itu hanya masalah kecil yang berlaku jika Bumi kehilangan magnetosfernya. Tanpa lapisan ini Bumi tidak akan dilindungi dari angin suria dan semua makhluk hidup akan terdedah kepada sinaran suria yang berbahaya.


7. Langit malam di mana-mana akan sama

Sekiranya Bumi benar-benar rata, ia tidak akan terbahagi kepada hemisfera utara dan selatan seperti sekarang. Ini bermaksud bahawa siang dan malam di Australia dan Amerika Syarikat akan sama, tidak terbalik seperti sekarang.


8. Tiada ribut

Ribut tropika yang menyebabkan kerosakan teruk AS setiap tahun tidak akan pernah berlaku di Bumi yang rata. Pergerakan badai tropik disebabkan oleh kesan Coriolis di Bumi, yang menyebabkan badai di hemisfera utara berputar searah jarum jam, dan badai di hemisfera selatan berputar berlawanan arah jarum jam.


Tetapi di Bumi yang rata, kesan Coriolis ini tidak dapat dibuat. Tanpa kesan Coriolis, angin ribut, taufan dan taufan tidak akan berlaku.



Previous Post Next Post