China Memanggil Permainan Dalam Talian Narkoba, Aset Tencent Boss Turun

 


Media negara China, Xinhua, telah mengkritik permainan dalam talian, malah menyebutnya sebagai ubat elektronik. Ini menjadikan saham syarikat permainan gergasi negara itu segera merosot.

Saham Tencent, misalnya, jatuh 11% ketika artikel mengenai Xinhua diterbitkan. Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif, Pony Ma, juga menurunkan kekayaannya menjadi USD 3,2 miliar 


Dalam artikel itu, Xinhua menilai bahawa permainan dalam talian telah menimbulkan masalah bagi orang muda seperti ketagihan dan bahkan menggelarnya sebagai ubat dalam talian. "Beberapa pelajar menghabiskan masa sehingga lapan jam setiap hari untuk bermain permainan Honor of Kings dari Tencent," kata mereka.


"Tidak ada industri, sukan, yang boleh dibiarkan berkembang dengan cara yang akan menghancurkan seluruh generasi," tambah mereka.


Pelabur jelas bimbang bahawa kerajaan China akan mengenakan peraturan yang lebih ketat pada syarikat permainan dalam talian, terutamanya Tencent sebagai pemain besar. "Hukuman dalam editorial Xinhua sangat negatif dan pasar menjadi sangat gugup mengenai tindakan pengawalseliaan yang berpotensi," kata Ke Yan dari DZT Research.


Setelah berita itu disiarkan, Tencent segera berusaha menenangkan para pelabur dan orang ramai. Mereka mengatakan bahawa mereka akan melancarkan beberapa usaha untuk mengehadkan waktu bermain pemain. Perkara yang sama berlaku untuk semua permainan mereka, bukan hanya Honor of Kings.




Tencent sendiri menjadi perhatian pemerintah China, bukan hanya mengenai permainan video dalam talian. Minggu lalu, saham Tencent juga merosot ketika pihak berkuasa China meminta mereka menamatkan perjanjian pelesenan dengan label muzik di pelbagai negara. Langkah ini diambil kerana Tencent terlalu banyak menguasai industri muzik dalam talian negara dengan pangsa pasar 80%.

Previous Post Next Post

Contact Form