InstaForex

Kelebihan dan Kekurangan OS Chrome, Sistem Operasi Laptop Chromebook


Chromebook adalah komputer riba yang menjalankan OS Chrome.

Sukar untuk dinafikan, berbanding dengan komputer riba Windows atau macOS, Chromebook belum lagi popular. Tetapi di Amerika Syarikat, Chromebook semakin meningkat kerana digunakan secara meluas oleh sekolah-sekolah di negara Uncle Sam.


Oleh itu, untuk lebih memahami Chromebook, mari kita berkenalan dengan OS Chrome yang digunakan oleh komputer riba ini. Apa kelebihan dan kekurangannya.



Apa itu OS Chrome

Chrome OS adalah sistem operasi yang dibangunkan dan dimiliki oleh Google. Namun, diperkenalkan pada bulan Julai 2009, Chromebook hanya dirilis dua tahun kemudian.


Nama Chome OS sendiri memang berasal dari penyemak imbas Google yang sering anda gunakan. Kerana sistem operasi ini pada dasarnya adalah penyemak imbas web.


Google merancangnya untuk pengguna yang menghabiskan banyak masa di internet. Oleh itu, Chrome menjadi antara muka pengguna, dan satu-satunya aplikasi yang disertakan adalah penyemak imbas web yang menggabungkan pemutar media dan penyemak imbas fail.







OS Chrome. Foto: coldblue

Tetapi dalam perkembangannya Google menyajikan Play Store. Ini bermaksud bahawa sebahagian besar aplikasi yang boleh anda muat turun dan jalankan di telefon Android anda dapat digunakan pada OS Chrome.


Namun, ingat bahawa tidak semua aplikasi ini dioptimumkan untuk sistem operasi ini. Oleh itu, bukannya skrin penuh, aplikasinya kelihatan seperti ukuran skrin telefon bimbit.


Apapun, beberapa Chromebook yang lebih baru memiliki kemampuan untuk menjalankan aplikasi Linux, sehingga mereka dapat menjalankan aplikasi kelas desktop.


Kelebihan OS Chrome

OS Chrome direka untuk kelajuan dan keselamatan. Firmware ringan dan menghilangkan beberapa ciri perkakasan yang mungkin terdapat di BIOS PC tradisional. Salah satu kesan boot akan jauh lebih pantas daripada komputer riba Windows, Google menuntut hanya lapan saat


OS menggunakan kotak pasir, teknik keselamatan yang mengasingkan program, mencegah program jahat atau penyerang mengintip, mengawal dan merosakkan seluruh komputer. Sistem ini memeriksa integriti sistem operasi pada masa boot dan membaiki dirinya sendiri jika mengesan ada pengubahsuaian pada fail sistem.


Firmware OS Chrome juga akan mengesan jika OS hilang atau rosak semasa permulaan, dan meminta pengguna untuk menjalankan proses pemulihan.


Keselamatan OS Chorme Foto Keselamatan OS Chorme: Google

Oleh kerana OS Chrome memberi penekanan pada keselamatan, kemas kini OS sering dikeluarkan. Google menjamin kemas kini OS Chrome untuk jangka masa yang cukup lama. Peranti yang diperkenalkan pada tahun 2020 dan seterusnya akan dijamin sekurang-kurangnya lapan tahun.


Oleh kerana ciri keselamatan yang ada, pengguna tidak dapat memuat turun dan memasang OS Chrome di komputer riba mereka. OS Chrome hanya tersedia sebagai OS Chromebook Google yang dihantar oleh rakan kongsi pembuatan Google.


Daripada. OS Chrome adalah sumber terbuka dan bebas digunakan. Di samping itu, ia tidak memerlukan perkakasan mewah. Atas sebab itu, peranti Chrome OS pada umumnya lebih murah daripada Windows, apalagi macOS. Walaupun ada beberapa model yang harganya mahal kerana ciri-cirinya yang banyak.


Itulah sebabnya mengapa Chromebook menarik untuk pendidikan, kerana menggabungkan kos, keselamatan dan kelajuan yang rendah. Terutama sekarang bahawa pengguna Chromebook tidak perlu disambungkan ke Internet.


Sejumlah aplikasi di OS Chrome tersedia di luar talian. Kami dapat membuat dokumen teks dan spreadsheet di luar talian di Google Doc dan menyimpannya di Google Drive yang akan diselaraskan apabila kami kembali dalam talian. OS Chrome juga menyokong pengurusan fail yang tersimpan di memori dalaman Chromebook.


Kekurangan OS Chrome

Tidak seperti Windows atau macOS, Chrome OS tidak dapat menggunakan versi lengkap aplikasi desktop seperti Photoshop, Microsoft Office dan banyak lagi


Pengguna tidak dapat memainkan permainan AAA pada peranti Chrome OS, kerana tidak menyokongnya. Tetapi walaupun mereka berjaya

Previous Post Next Post