InstaForex

Jeff Bezos Diminta Tidak Ikut Menyalin Elon Musk, Mengapa?


 Jeff Bezos mempunyai cita-cita untuk memerintah angkasa lepas dengan Blue Origin. Tetapi nampaknya Bezos dan Blue Origin berusaha mewujudkan impian mereka dengan meniru pesaing, terutamanya Elon Musk dan SpaceX.

Ini terungkap melalui laporan terbaru dari Ars Technica yang menyatakan bahawa Blue Origin sedang mengembangkan projek roket baru yang disebut Project Jarvis. Nampaknya projek itu dikembangkan untuk meniru sistem roket SpaceX's Starship, termasuk strategi mereka untuk mengujinya dengan cepat dan sering berakhir dengan letupan.


Ars Technica melaporkan bahawa pekerja Blue Origin bahkan mengingatkan Bezos untuk tidak meniru strategi SpaceX dan Musk, yang dianggap kacau kerana ia tidak akan berjaya.



Ars Technica pada mulanya menyiasat khabar angin bahawa Blue Origin sedang merombak sistem roket New Glenn yang telah lama ditangguhkan untuk beralih dari aloi aluminium ke keluli tahan karat.


Strategi ini serupa dengan yang digunakan oleh SpaceX yang membuat roket Starship dari keluli tahan karat. Khabar angin itu ternyata tidak benar, tetapi Blue Origin dilaporkan akan membuat tangki bahan bakar dari keluli tahan karat.


Blue Origin juga merancang untuk membina tahap atas dan kedua roket New Glenn supaya dapat digunakan semula untuk menjimatkan kos. Kaedah ini juga serupa dengan cita-cita SpaceX untuk merancang booster Super Heavy dan Starship tahap kedua sehingga dapat digunakan kembali setelah setiap misi.


Dalam penyelidikan itu, Ars Technica menemui masalah dalaman di Blue Origin yang disebabkan oleh obsesi Bezos dengan kejayaan Elon Musk dan SpaceX. Bezos dilaporkan sering melihat ujian roket Starship dan meminta pekerja Blue Origin melakukan perkara yang sama.


Pekerja Blue Orgin cuba memberi amaran kepada Bezos bahawa cara SpaceX menguji prototaip Starship dengan cepat, dan kadang-kadang berakhir dengan letupan, tidak akan sesuai dengan cara kerja Blue Origin.


Sebaliknya, Bezos membalas amaran pekerjanya dengan merahsiakan sebahagian daripada pembangunan dan meminta pemimpin pasukan di Blue Origin untuk melakukan inovasi dengan cepat tanpa perlu risau tentang pengurusan dan logistik.


Persaingan antara Jeff Bezos dan Elon Musk dalam mengembangkan teknologi angkasa adalah rahsia terbuka. Kedua-dua syarikat itu malah sering bertengkar ketika memperjuangkan kontrak dari NASA.

Previous Post Next Post