Masyarakat sudah Bergantung pada Memesan Makanan Dalam Talian


Penduduk dunia makan lebih sihat sejak wabak itu. Mereka kini berusaha makan makanan berkhasiat. Menurut tinjauan , terdapat peningkatan 32% dalam kategori makanan sihat kerana pengguna menyedari pentingnya menjaga kesihatan semasa pandemik COVID-19.

Di samping itu, tinjauan juga mendapati bahawa sebanyak 54% pengguna kini mencari makanan dan restoran baru melalui aplikasi penghantaran makanan. Sebenarnya, perniagaan makanan yang bergabung dengan aplikasi pengiriman makanan pada tahun 2020 mengalami peningkatan jumlah penjualan sebanyak 50%, walaupun terdapat larangan makan malam.


Perubahan lain yang kita lihat adalah penurunan pesanan makanan, yang mengharuskan pengguna datang ke kedai, makanan atau makan langsung di dalam dan di luar rumah. Sebaliknya, kita melihat corak penggunaan meningkat dengan ketara dari jumlah pengguna aktif 2019 -2020 yang naik 2x, .



Dalam jumlah pesanan, terdapat juga kenaikan 4.5x setiap bulan. Jumlah makanan yang dipesan setiap minggu mencecah 432 juta, iaitu 2-3 kali lebih banyak daripada sebelumnya. Lebih-lebih lagi, banyak kerja dari dasar rumah masih dilaksanakan.


72% pengguna GrabFood sekarang memesan untuk keluarga dengan ukuran bakul yang lebih besar. Ini adalah peluang bagi peniaga untuk menyediakan pakej khas.


Pendigitalan membantu pengguna menyesuaikan diri dengan situasi wabak, salah satunya adalah dengan meningkatkan pesanan makanan dalam talian. Tetapi itu bukan sekadar mesej, tetapi ada perkara lain yang diperhatikan oleh orang lain.




Pengguna membuat pesanan kerana praktikal, mudah, tetapi tetap sesuai dengan protokol kesihatan. Kini pengguna tidak mencari yang murah tetapi sihat. 


Oleh itu, adakah anda salah seorang yang suka memesan makanan dalam talian atau tidak? Kongsi pendapat anda di ruangan komen, ya!

Previous Post Next Post

Contact Form