Nelayan Viral Menangkap Ikan Gigi Seperti Manusia




 Seekor ikan pelik menjadi viral di media sosial dan menakutkan beberapa netizen. Sebabnya, gigi ikan di bahagian atas dan bawah mulut kelihatan sangat mirip dengan gigi manusia.

Pada mulanya, seorang nelayan bernama Nathan Martin di South Mills, North Carolina, memburu ikan seperti biasa di laut. Nah, tiba-tiba jaring menangkap ikan yang tidak biasa dan bentuk yang aneh. Selain giginya yang unik, mulutnya mirip dengan gigi biri-biri.


Nathan menyiarkan ikan tersebut di Facebook dan segera menjadi viral. Terdapat ribuan suka dan ratusan komen yang datang dari netizen. "Mengapa ikan itu mempunyai gigi yang lebih baik daripada saya?" tanya seorang netizen.



"Ada banyak gigi dan sepertinya mereka perlu dibersihkan. Kunjungi doktor gigi," kata seorang netizen

"Saya tidak pernah melihat ikan seperti ini sebelumnya. Saya tidak mahu memakannya," kata komen lain.


Ikan kepala lembu Ikan lembu dari sisi. Foto: Facebook

Netizen lain mengenalinya sebagai ikan bernama kepala domba atau nama saintifiknya Archosargus probatocephalus. Menurut sebuah artikel di Scientific American, jenis ikan ini omnivora, yang bermaksud bahawa giginya sangat mirip dengan manusia.


   


Dagingnya boleh dimakan dan habitatnya cukup luas. Biasanya ikan ini terdapat di Lautan Atlantik barat. Manakala kepekatan ikan domba terbesar di Florida, Amerika Syarikat.


Ikan kepala domba boleh tumbuh hingga panjang 76 sentimeter, tetapi umumnya dalam lingkungan 30 hingga 50 sentimeter. Beratnya sekitar 1.8 kilogram, tetapi ada juga yang beratnya hingga 6.8 kilogram. Nathan sendiri menangkap ikan itu apabila disahkan bahawa dia telah memakannya dan menganggapnya enak.

Previous Post Next Post

Contact Form